Trotse Van Wolfswinkel zwaait af: 'Eén slechte dag maakt nog geen slecht leven'
Dat FC Twente een slechte dag beleefde tegen PSV, mag volgens Ricky van Wolfswinkel geen smet werpen op een verder geslaagd seizoen. De 37-jarige spits nam met trots én Europees voetbal afscheid van de Tukkers.
© Pro Shots

FC Twente verloor zondag weliswaar met 5-1 van PSV, maar doordat Ajax gelijkspeelde tegen SC Heerenveen eindigden de Enschedeërs alsnog als vierde in de Eredivisie. Daardoor hoeft de ploeg zich niet op te maken voor de play-offs om Europees voetbal.
'Ik keek echt heel erg naar deze wedstrijd uit', vertelde Van Wolfswinkel op de persconferentie. De spits hoopte dat het duel in het Philips Stadion zijn laatste wedstrijd voor FC Twente zou zijn. 'Je hebt niet zo’n zin om play-offs te spelen en dat hadden we ook niet verdiend als je naar dit seizoen kijkt. Ik ben blij dat alles samenkomt.'
Van Wolfswinkel zag Twente lange tijd meedoen om de derde plek, maar weet ook hoe lastig een uitwedstrijd tegen PSV is. 'Je kwam hier voor een derde plek en je had alles in eigen hand, maar dan heb je PSV-uit nog. Wij mogen heel trots zijn als je ziet waar we eindigen. Dan mogen we terecht nog wel een biertje opentrekken.'
Volgens de routinier moet de zware nederlaag niet zwaarder wegen dan de prestaties over het hele seizoen. 'Je moet ook naar de lange termijn kijken. Eén slechte dag maakt nog geen slecht leven, toch? We mogen zeker vieren wat we hebben gepresteerd. Zo is de manier van werken bij ons. Eén slechte dag mag de sfeer van waar je mee bezig bent niet bepalen.'
Voor de 37-jarige aanvaller betekende het duel tevens het einde van zijn loopbaan. 'Er komen voor mij heel veel dingen samen. Ik voel zoveel waardering van iedereen met wie ik heb gewerkt, ook van de supporters. Dat is veel meer waard dan gewonnen prijzen of wedstrijden.' Van Wolfswinkel werd afgelopen dinsdag al verrast door de selectie van FC Twente met een georganiseerde barbecue.
Van den Brom
Trainer John van den Brom sloot zich aan bij de woorden van zijn spits. ‘Ik probeer het hele seizoen mee te nemen’, aldus de coach, die bij zijn komst de opdracht kreeg om bij de eerste vijf te eindigen. 'Het seizoen zit er nu op voor ons en als je vierde wordt, dan ben je ruim binnen je doelstelling gebleven.'
'Ik ben blij en trots op de jongens en de staf, waardoor we deze teamprestatie hebben kunnen leveren', zo vervolgde Van den Brom. 'Natuurlijk is er nog teleurstelling vanwege die 5-1, maar we hebben net één biertje op en dat zal niet de laatste zijn. We gaan er nu in de vakantie van genieten dat we Europees voetbal hebben gehaald.'






