Trots én irritatie bij Buijs: 'Jij werkt volgend jaar weer lekker voor ESPN'

15Reacties

Danny Buijs is trots op Fortuna Sittard. De Limburgers speelden zich vier wedstrijden voor het einde al definitief veilig en dat is volgens de trainer een groot compliment waard, gezien de omstandigheden bij de club van dit seizoen.

© Pro Shots

Trots én irritatie bij Buijs: 'Jij werkt volgend jaar weer lekker voor ESPN'

Moeizaam ging het tegen Willem II wel, maar het leverde desalniettemin drie punten op voor Fortuna, dat met 36 punten daardoor zeker is van handhaving. Het leidde tot een feestje in Sittard en zorgde voor een trotse Buijs. 'Je moet wel beseffen: wij zijn Fortuna, als je je dan in dit concurrentieveld vier wedstrijden voor het einde veilig speelt, dan verdienen de jongens een groot compliment', zei de trainer zondag na afloop bij ESPN.

Buijs wees op de lastige omstandigheden bij Fortuna. 'We zijn dit jaar begonnen met een compleet nieuwe groep, hebben veel fysieke ongemakken gehad en moesten zelf dingen verbeteren. Ook moesten we een selectie samenstellen met een minder budget. Daardoor kwamen we uit bij spelers die een, twee of drie jaar niet gevoetbald hebben of van een lager niveau komen', aldus de trainer, die vooraf al op de onrust wees.

Ondanks alles kan Fortuna zich nu op de play-offs richten, al vond Buijs dat iets te makkelijk gedacht. 'Dat hoorde ik Anco net zeggen', wees hij op de uitspraken van Anco Jansen bij ESPN. 'Het leuke is als zo'n analist bij ons komt: die weten niet hoe wij hier al maanden trainen. Dan kan je wel dingen gaan roepen, maar als je de hele situatie van een club niet kent, is het soms beter om niet te veel praten en te proberen wat meer info te krijgen.'

Buijs stipte aan dat Kaj Sierhuis nog altijd bezig is met het herstel van een kruisbandblessure en daardoor nog altijd niet volledig meetraint, terwijl hij door de blessure van concurrent Bojan Radulovic al wel weer in de basis moet starten. Jansen stelde in een reactie dat hij juist hetzelfde bedoelde als Buijs. 'Toen was hij denk ik nog niet in de kleedkamer. Ze zijn eigenlijk niet goed genoeg voor de play-offs, maar ze moeten er nu wel voor gaan.'

Spanning
En dat probeert Fortuna ook wel, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. 'Denk je dat wij het niet proberen? Maar er staat ook spanning op', counterde Buijs. 'Voor jullie staat er geen spanning op, jullie zijn niet betrokken, jij gaat volgend jaar weer gewoon lekker voor ESPN werken. Maar voor die mensen hier staat er spanning op, da's toch logisch? Alles hangt ervan af. En ik verwacht van oud-voetballers dat ze dat soms wel wat beter begrijpen.'