Tottenham bibbert na derbyverlies: degradatiespook waart rond voor slotduel
De allerlaatste speelronde moet gaan uitwijzen of Tottenham Hotspur volgend seizoen actief gaat zijn in de Premier League of het Championship. De Londense derby ging verloren op bezoek bij Chelsea, waardoor handhaving nog niet werd bewerkstelligd. In eigen huis zal er zondag tegen Everton een resultaat behaald moeten worden. Gebeurt dat niet en wint West Ham thuis van Leeds United, dan is Tottenham veroordeeld tot degradatie naar het Championship.
© Pro Shots

Roberto De Zerbi heeft voor nieuw elan gezorgd bij Tottenham, waardoor het de laatste weken in een goede flow verkeert. In de wetenschap dat West Ham afgelopen weekend punten verspeelde tegen Newcastle United, kon Tottenham bij een zege zich definitief veiligspelen in de burenruzie. Een gelijkspel zou officieuze handhaving betekenen vanwege het doelsaldo (-9 om -22).
Maar het verliep niet zoals gewenst voor de bezoekers uit het witte deel van Noord-Londen, die de grote rivaal Arsenal eerder op de avond kampioen zagen worden. Enzo Fernández was de plaaggeest van Tottenham. De Argentijn eiste de hoofdrol op door van afstand de 1-0 tegen de touwen te poeieren. Antonín Kinský ging daarbij niet vrijuit, eveneens bij de vrije trap van de Argentijn iets later, maar de veelbesproken sluitpost zag het aluminium redding brengen.
Tottenham, met Micky van de Ven in de basis, ging daarna nadrukkelijk op zoek naar de gelijkmaker, maar had, zoals wel vaker dit seizoen, moeite om kansen te creëren. In de omschakeling sneden The Blues vervolgens met een fraaie teamaanval door de Spurs-defensie heen, waarna Andrey Santos het eindstation was en de score verdubbelde: 2-0. Dit keer was Fernández de aangever.
Het slotoffensief van Spurs zorgde nog wel voor de aansluitingstreffer van Richarlison, maar die bleek tevergeefs. Dat Chelsea de zege over de streep trok, was mede te danken aan Jorrel Hato. De voormalige Ajax-verdediger voorkwam vlak voor tijd met een vliegende tackle de gelijkmaker van de ingevallen James Maddison. Daardoor ging de Londense derby verloren voor Tottenham, wat tevens pas de tweede nederlaag voor De Zerbi sinds zijn aanstelling betekende.
Tottenham wacht daarom nog een hachelijke laatste speelronde, want die moet de allesbeslissende doorslag gaan geven of het volgend seizoen Premier League of het Championship gaat spelen. Op eigen veld móét tegen Everton een resultaat worden geboekt. Lukt dat niet en verslaat West Ham thuis Leeds United, dan degradeert Tottenham naar het Championship.






