Toch tevredenheid na grillig Graafschap-seizoen: 'Dit is het maximaal haalbare'
Voor De Graafschap eindigde zaterdag het play-offavontuur al na twee duels tegen Almere City. De Flevolanders waren een maatje te groot geweest, erkende De Graafschap-trainer Marinus Dijkhuizen. Maar dat neemt niet weg dat er in Doetinchem toch met warme gevoelens wordt teruggeblikt op het seizoen.
© Pro Shots

Volgend jaar nog een jaartje Keuken Kampioen Divisie voor De Graafschap. Almere won woensdag in eigen huis al met 3-1 en hield het in Doetinchem op 2-2. 'We hebben er alles aan gedaan maar ze waren een maatje te groot voor ons', treurde Dijkhuizen na afloop voor de camera van ESPN. 'We maken ook nog 2-2 met tien man, dus ik kan mijn ploeg niets verwijten. Maar over twee wedstrijden gezien was Almere gewoon de betere ploeg.'
Dat de tegenstander van zaterdag een stuk sterker was, is ook niet gek, vond de trainer. 'Ik denk dat wij maximaal gepresteerd hebben met deze ploeg om vierde te worden. Met een stuk lager budget dan Almere. We hebben in de voorbereiding met meerdere spelers gesproken en als Almere dan om de hoek kwam kijken, vertrokken ze met gierende banden. Financieel gezien, tenminste.'
'Dus ze hebben individueel gewoon wat meer kwaliteit en ook de breedte van de selectie is daar prima. Het is heel vervelend om te verliezen en er gelijk uit te liggen, maar ik denk dat we gewoon net de verkeerde tegenstander hebben getroffen, wat dat betreft.'
Grillig
Het seizoen van de Superboeren wordt getekend door verschillende fases waarin verschillende spelers uitblonken. 'Dat klopt wel. Het was best wel grillig. Ook omdat je natuurlijk een hele jonge ploeg hebt, met bijna geen ervaring. Ik denk dat misschien wel zeventig of tachtig procent voor het eerst in de KKD speelde en dan ook nog een heel seizoen. En dan worden er in de winterstop ook nog een paar spelers verkocht en ontstaat er weer ruimte voor andere spelers.'
'Daardoor zag je inderdaad dat het grillig was. We konden van GVVV Veenendaal verliezen en we konden uit bij Willem II winnen. Dat is een beetje inherent aan de leeftijd en de ervaring die je mist. Dus om dan vierde te worden met deze groep, is denk ik het maximaal haalbare.'
En voor Dijkhuizen zelf zit het De Graafschap-avontuur er daarmee op. Hij zwaait met een tevreden gevoel af in Doetinchem. 'Ik heb een heel prettig seizoen gehad en heel fijn samengewerkt met de technische staf. Het was een heerlijke groep om mee te werken, dat was echt goud. Echt een cadeautje voor mij om met deze groep te werken. Inderdaad grillig, maar altijd weer opstaan en beter worden. Over het seizoen ben ik heel erg tevreden, over de play-offs niet.'





