Telstar op ludieke wijze 'sponsor' van De Graafschap

De Graafschap heeft een wel heel opmerkelijke sponsor 'binnengehaald'. Eerstedivisionist Telstar voorziet het tenue van de Superboeren achttien wedstrijden van opdruk. Toon Beijer, manager technische zaken van De Witte Leeuwen en geboren Achterhoeker, legt uit waarom.

Telstar op ludieke wijze 'sponsor' van De Graafschap

'Sponsoren is een groot woord, het is meer een ludieke actie', aldus Beijer in gesprek met Voetbal International. 'Het is meer om de sympathie en vriendschapsbanden tussen de clubs te benadrukken. Wij spiegelen ons als Telstar zijnde aan een cultclub als De Graafschap. En dat is niet zomaar.'

Om dat te begrijpen moeten we een tijdje terug in de geschiedenis. Op 18 september 2005 overleed de 21-jarige Telstar-speler Luciano van den Berg na een auto-ongeluk. Enkele dagen later speelde Telstar de uitwedstrijd tegen De Graafschap.

'Toen stond stadion De Vijverberg op emotionele wijze stil bij deze gebeurtenis', aldus Beijer. 'De lichtmasten gingen uit, er werden kaarsjes aangestoken en de supporters van De Graafschap onthulden een prachtig spandoek. Sindsdien staan we daar iedere jaar nog bij stil en is er een vriendschapsband tussen de clubs en supporters ontstaan.'

Afgelopen weekeinde prijkten voor het eerst de blokletters met de kreet DRAN (dialect voor Kom op!) op het tenue van De Graafschap. Daarin kunnen supporters voor een klein bedrag hun naam gedrukt krijgen. 'Toen hebben Pieter De Waard (directeur Telstar, red.) en ik het plan opgevat met Telstar De Graafschap te sponsoren.'

Niet de naam Telstar, maar de tekst Witte Leeuwen en de Witte Leeuwinnen, refererend aan de bijnaam van de Velsense club (en de damestak), pronkt binnenkort namens de eerstedivisionist op het tenue van De Superboeren. 'Zonder vrouwen immers geen mannenvoetbal', grinnikt Beijer. (Tom Wildvank) Foto: VI Images

Bekijk hier al onze video's