Te Kloese twijfelde niet over ontslag Van Persie en roemt Advocaat
Dennis te Kloese heeft naar eigen zeggen niet getwijfeld over het ontslag van Robin van Persie toen Feyenoord dit seizoen door een mindere fase ging. Ook ging de scheidend directeur bij Goedemorgen Eredivisie op ESPN in op de terugkeer van Dick Advocaat bij de club als adviseur.
© Pro Shots

De positie van Van Persie wankelde in de wintermaanden behoorlijk, toen Feyenoord in de Europa League en de KNVB-beker werd uitgeschakeld en de prestaties ook in de Eredivisie tegenvielen. Begin maart – na het gelijkspel bij NAC Breda - maakte Te Kloese aan alle onzekerheid een einde: de onder druk staande Van Persie zou hoe dan ook aanblijven als trainer. Vanaf dat moment werd het rustiger bij de club, zag Te Kloese.
'Toen dachten ook spelers: als hij dan toch de trainer is, ga ik ook maar een beetje rennen. Ik kom er nou niet meer onderuit', deelde hij zijn opmerkelijke kijk op het effect daarvan. 'Zo werkt het in het voetbal', verklaarde Te Kloese die uitspraak. 'Als de trainer dusdanig veel steun krijgt, is dat in ieder geval duidelijk. Dat geeft rust. Ik heb nooit getwijfeld. En je komt er ook niet mee weg om in twee jaar twee trainers te ontslaan.'
Te Kloese zocht de oorzaak van de mindere resultaten ook bij zichzelf. 'Ik keek in eerste instantie naar mezelf. Je moet wel kritisch zijn. De analyse is niet alleen maar positief.' Wel is hij tevreden over het eindresultaat. 'Door de druk van buitenaf was het ook binnen de club vaak heel onrustig. Daar hebben we door mijn koppigheid niet aan toegegeven, daardoor zijn we hier gekomen. Het is te makkelijk om de trainer of spelers eruit te gooien.'
Advocaat
In plaats daarvan werd Advocaat aangesteld als adviseur. Te Kloese roemt de inbreng van de 78-jarige Hagenaar. 'Ik vond het een privilege om met die man te werken. Er gaat zoveel positieve energie vanuit. Dat zie je in de laatste weken terug. Als de trainer en de organisatie er voor openstaat, zou je gek zijn om het niet te doen. Het doel was om Champions League te halen, dat is voor de derde keer in vier jaar gelukt. Dat is historisch.'








