Swart geëmotioneerd na 75 jaar Ajax: club eert eigen icoon in Carré
Sjaak Swart is op prachtige wijze in de schijnwerper gezet door Ajax. Het clubicoon is donderdag 75 jaar lid van de Amsterdammers. Daarom verraste zijn voetballiefde hem met een optreden in Carré.
Ajax

Via de officiële kanalen van Ajax is te zien hoe Swart nietsvermoedend meegenomen wordt naar het theatergebouw. Wat de voormalige rechtsbuiten dan denkt, is dat het gaat om een promotievideo voor de Champions League. Dan merkt Swart onderweg nog even op dat hij populairder is dan ooit.
Even later neemt Swart plaats in de koninklijke loge. Plots duikt Youp van ’t Hek dan op. De man waar Swart al zijn leven lang fan van is, en andersom ook, komt zijn held eren. 'Beste Sjaak Swart, of moet ik Mister Ajax zeggen? Ik houd het vanochtend gewoon op Sjakie', start hij zijn ode aan Swart.
'Vroeger stond ik voor uitverkochte zalen, nu zit er nog één eenzame 87-jarige bejaarde in zijn uppie in de zaal. En wat voor een bejaarde. Een bejaarde die alles is behalve bejaard', vervolgt Van ’t Hek. 'Een man die je niet harder kunt beledigen dan hem een bejaarde te noemen. Een man die mijn absolute Ajax-held is, omdat hij mijn jeugd – en die van heel Amsterdam – zeldzaam heeft opgevrolijkt met voorzetten, doelpunten, kampioenschappen, KNVB-bekers en drie Europa Cups. Jezus, Sjaak, wat heb ik als jongetje van jou en dat gouden team genoten.'
Swart raakt geëmotioneerd als Van ’t Hek hem toespreekt. '54 jaar geleden, als zeventienjarig jochie, wist ik niet dat ik ooit op een doordeweekse dag mijn held zou mogen toespreken in Carré', sluit Van ’t Hek zijn optreden af. 'Niet leeg, maar overvol herinneringen. Dit Carré is voor mij, Sjaak, totaal uitverkocht. Je zit daar in je uppie, in de Koninklijke Loge, en terecht. Ik ben trots dat ik dit mocht doen. Ik beloof je: over 25 jaar sta ik hier weer', ontroert hij Mister Ajax.






