'Straf UEFA dreigt voor Chelsea na gesjoemel met verkoop vrouwenteam'
Chelsea moet volgens Engelse media vrezen voor een boete van de UEFA. De Londenaren hebben de financiële regels van de Europese voetbalbond overtreden, door de verkoop van het vrouwenteam aan een zusterbedrijf op te nemen als winst in het jaarverslag.
© Pro Shots

Dat melden The Athletic en The Times zaterdagmiddag. Volgens de doorgaans goed ingevoerde titels zijn Chelsea en de UEFA met elkaar in gesprek over een schikking. De uitspraak daarover wordt in mei verwacht. Waarschijnlijk krijgt de Premier League-grootmacht een boete en moet zij met een begrotingsplan komen. Bij een volgende overtreding dreigt uitsluiting van Europese competities.
Het draait om de verkoop van het vrouwenteam aan BlueCo, het consortium dat werd gevormd voor de overname van de club door eigenaar Todd Boehly. Chelsea nam die deal ter waarde van 200 miljoen pond (235 miljoen euro) op als winst in het jaarverslag voor het seizoen 2023/24. Volgens de regels van de Premier League is dit toegestaan, maar niet volgens de Financial Fair Play van de UEFA.
Tijdens het boekjaar 2022/23 verkocht Chelsea twee hotels ook al aan BlueCo voor een bedrag van negentig miljoen euro. Aangezien The Blues die twee deals volgens de regels van de UEFA niet mogen meetellen, komen ze over de afgelopen twee jaar uit op een verlies van circa 270 miljoen euro. Dat is boven het door de UEFA gestelde maximum van 80 miljoen euro, waardoor een straf op zijn plaats is.






