Stevige fanprotesten bij dolend AC Milan: 'Heb ik nog nooit meegemaakt'

2Reacties

De crisis bij AC Milan wordt steeds nijpender na de 1-2 nederlaag tegen Lazio, de derde opeenvolgende verliespartij in de Serie A. De ploeg van Sérgio Conceição is afgezakt naar de negende plaats en lijkt ver verwijderd van de doelstellingen die aan het begin van het seizoen werden gesteld.

© Pro Shots

Stevige fanprotesten bij dolend AC Milan: 'Heb ik nog nooit meegemaakt'

De druk op de spelers en de technische staf neemt toe, mede door de aanhoudende fanprotesten. Zowel trainer Conceição als algemeen directeur Giorgio Furlani erkende de ernst van de situatie, maar roepen op tot eenheid en hard werken om het tij te keren.

Na de nederlaag tegen Lazio sprak Conceição met DAZN over de moeilijke situatie waarin Milan zich bevindt. 'Het is geen gemakkelijk moment, dat weten we', begon hij. 'De spelers voelen wat er rond de club gebeurt. Er is maar één pad vooruit: werken, trots zijn op het shirt dat we dragen en alles geven, elke dag, om deze situatie te veranderen. Ik hou er niet van om over pech te praten, maar er zijn ook incidenten die blijven gebeuren en die negatief voor ons uitpakken, die beslissend zijn voor de tegenstanders.'

De Curva Sud bleef uit protest een kwartier afwezig tegen Lazio

Conceição erkende de enorme druk die op zijn spelers rust, mede door de negatieve sfeer rond de club. ‘We hadden heel weinig tijd om ons voor te bereiden op deze wedstrijd. We hebben het gehad over de sfeer om ons heen en dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak in mijn carrière. Ik was vroeger zelf speler, ik weet hoe het is: als het zo gaat, voelen je schoenen alsof ze in brand staan. Als een dribbel of pass mislukt, of als je op achterstand komt, branden ze nog meer.’

Ondanks de slechte resultaten zag Conceição nog wel positieve signalen. 'Ik zag een geweldig karakter en de wil om de wedstrijd te keren. We slaagden erin om met tien man gelijk te maken en hadden kansen om te winnen, totdat die late penalty viel. De spelers geven me een positieve reactie in de trainingen, ze geloven in wat we doen, maar de situatie is vanaf het begin van het seizoen al moeilijk geweest. Ik heb niet veel tijd gehad om te werken aan tactische of conditionele aspecten, omdat we elke drie dagen een beslissende wedstrijd spelen en ik pas een paar maanden geleden ben aangekomen.'

'We gaan trainer niet veranderen'
Giorgio Furlani, de directeur van Milan, reageerde ook op de crisis binnen de club en erkende dat het seizoen zwaar tegenvalt. 'Dit seizoen is onvoldoende, mar we moeten vooruitkijken, want we kunnen het verleden niet veranderen. We moeten het seizoen met eer afsluiten, te beginnen vanaf nu. Wanneer de resultaten zo ver onder de verwachtingen liggen, is er niet slechts één persoon verantwoordelijk. We zijn allemaal schuldig, en ik neem mezelf daar als algemeen directeur ook in mee.'

De teleurstelling onder de supporters is groot, maar Furlani benadrukte dat de club en de selectie die gevoelens delen. In Italiaanse media wordt geschreven over spanningen tussen hem en adviseur Zlatan Ibrahimovic. 'We zijn allemaal teleurgesteld over de prestaties, maar we zijn ook verenigd. Alleen met eenheid kunnen we uit deze situatie komen. Er is geen meningsverschil tussen mij en Zlatan en geen discussie over het vervangen van de trainer. We moeten verenigd blijven en werken om het seizoen goed af te sluiten.'