Spaanse media fileren Higler: 'Deze controverse is niet nieuw'
Barcelona had het zwaar in de eerste helft in Giuseppe Meazza. In de return van de halve finale van de Champions League leidde Internazionale soeverein: 2-0. In de Catalaanse media ging de furieuze blik op de Nederlandse video-arbitrage.
© Pro Shots

Dennis Higler en Pol van Boekel waren door de UEFA aangewezen om de Poolse arbiter Szymon Marciniak te voorzien van assistentie. Maar waar het duo ingreep bij een tackle op Lautaro Martínez, van Pau Cubarsì, werd dat niet gedaan bij een vermeende handsbal van Francesco Acerbi. De verdediger zou een schot van Dani Olmo met zijn arm geblokkeerd hebben.
Volgens de Nederlandse arbitrage niet genoeg om Marciniak naar het scherm te halen. Tot irritatie van Mundo Deportivo. 'De controverse bij deze Nederlanders is niet nieuw. Op de beelden is tóch te zien hoe Acerbi die bal met zijn arm wegkaatst? Zeer opvallend dat Higler en Van Boekel de scheidsrechter niet roepen om de situatie te bekijken.'
'Deze controverse is niet nieuw', weet het medium. 'In 2022 was dit duo ook al bij een incident betrokken. Toen verzuimden ze de scheidsrechter ook al naar het scherm te roepen tijdens een wedstrijd van Barcelona. Daardoor miste Barça de knock-outfase. En die wond lijkt nu weer open. We kunnen de technologie van de arbitrage nu wel in twijfel trekken. Gerechtigheid levert het niet op.'
Ook SPORT was verbolgen over Higler en assistent-VAR Van Boekel. 'Ze bekijken de situatie, maar besluiten alsnog om niet in te grijpen. Ondanks het feit dat Acerbi het schot van Olmo overduidelijk blokt. Dit is controversieel. Anders maakt Olmo gewoon de gelijkmaker. En nu houdt Acerbi dat af met zijn arm. Het was duidelijk te zien dat hij dat op onreglementaire wijze deed.'
Overigens kon Mark van Bommel de Spaanse kranten wel begrijpen, liet bij blijken bij Ziggo Sport. 'Ik raak er een beetje geïrriteerd van. Als Higler hem nu naar het scherm roept, bij die tackle op Lautaro, dan moet hij hem ook naar het scherm roepen voor die handsbal eerder. Maar Barcelona legt de moeilijkheidsgraad maximaal hoog, en Inter profiteert daar maximaal van. En dat is jammer.'





