Sonck: 'Snap geen snars meer van 't Belgische voetbal'

Praat mee!

Wesley Sonck (34) debuteerde afgelopen zaterdag voor Waasland-Beveren tijdens het thuisduel met SV Zulte Waregem. Vorige week verbond de voormalig Ajax-aanvaller zich voor de rest van het seizoen aan de huidige nummer vijftien van de Eerste Klasse. Sinds zijn vertrek bij Lierse SK eind vorig seizoen was hij zonder club.

© Pro Shots

fallback image Sonck: 'Snap geen snars meer van 't Belgische voetbal'

'Van het Belgische voetbal snap ik geen snars meer', is Sonck nog steeds vol onbegrip over zijn lange zoektocht naar een werkgever. 'Als je ziet hoe ik zaterdag tijdens mijn eerste duel in drieënhalve maand speelde. Maar je moet tegenwoordig twintig jaar zijn, heel snel kunnen lopen en vooral niet te veel verdienen. Als clubs maar aan jóú kunnen verdienen… Ervaring en kwaliteit tellen niet meer.'

Tijdens de zomer weigerde Sonck een eerste, te lage aanbieding van Waasland-Beveren. Ook een bod van het Hongaarse Ujpest FC vond de aanvaller, tussen 2003 en januari 2005 goed voor 34 Eredivisieduels en tien goals, te min.

'Oké, ik kon al sneller bij Waasland tekenen. Maar destijds moest ik heel snel beslissen en ik was nog met andere opties bezig, opties die ik niet zomaar kon laten schieten.'

'Maar in het algemeen, clubs vinden het niet fijn dat ze aan een 34-jarige voetballer geen geld meer kunnen verdienen', vervolgt Sonck. 'Ervaring is tegenwoordig bijna een scheldwoord. Maar kijk naar Eidur Gudjohnsen, die maakt bij Cercle Brugge ook zijn goals. En dat terwijl hij de laatste jaren nóg minder heeft gespeeld dan ik.' Foto: VI Images

Video