Scherpen meldt zich als kampioen en Keeper van het Jaar bij Oranje
Kjell Scherpen was maandag verreweg de meest verrassende naam in de selectie van het Nederlands elftal. De 25-jarige doelman maakt na een sterk seizoen in Oostenrijk zijn rentree bij Oranje, waar hij in 2022 en 2023 ook al eens aansloot.
© Pro Shots

Twee jaar geleden was Scherpen voor het laatst bij het Nederlands elftal, ook toen als vervanger van Bart Verbruggen. In de zomer 2022 hevelde toenmalig bondscoach Louis van Gaal de boomlange doelman voor het eerst over van Jong Oranje, toen vanwege een blessure van Tim Krul. Drie jaar later mag de inmiddels 25-jarige doelman zich voor de derde keer melden in Zeist.
Die oproep mag verrassend heten, aangezien Scherpen als keeper van Sturm Graz uit beeld is geraakt bij het grote publiek. In Oostenrijk is de van Brighton & Hove Albion gehuurde doelman dit seizoen echter uitgegroeid tot steunpilaar, nadat hij vorig seizoen nog de tweede seizoenshelft miste vanwege een serieuze knieblessure. Met Sturm kroonde Scherpen zich dit jaar tot kampioen van Oostenrijk, zelf werd hij Keeper van het Jaar.
In Graz balen ze er dan ook van dat Scherpen na dit seizoen in principe weer terugkeert naar zijn eigenlijke werkgever Brighton, waar Verbruggen eerste keus is. Zelf heeft de voormalig keeper van Ajax, FC Emmen en Vitesse echter al laten weten in Oostenrijk te willen blijven. Met Sturm speelt hij komend seizoen opnieuw in de Champions League, bovendien is hij er verzekerd van veel speeltijd - iets waar hij bij Brighton niet op hoeft te rekenen.
Binnenkort kan Scherpen zich voor het eerst sinds 2023 (voorronde Champions League tegen PSV) weer laten zien aan het Nederlandse publiek, al is de verwachting dat hij bij Oranje als derde keeper zal fungeren achter Mark Flekken en Nick Olij. Of het bij zijn derde oproep van een debuut als international gaat komen, is dus nog de vraag. De geboren Emmenaar zat vier keer op de bank tijdens een interland van het Nederlands elftal, maar wacht nog op het felbegeerde haasje.






