'SC Heerenveen moet zich niet rijk rekenen'

Reacties

Het ene na het andere ronkende bericht komt uit Heerenveen. Het aantrekken van de Vietnamees Doan Van Hau zou uit commercieel oogpunt een meesterzet zijn. Het aantal Facebook-volgers vervijfvoudigde, tv-rechten zijn verkocht en de Friezen oriënteren zich op de Aziatische markt.

'SC Heerenveen moet zich niet rijk rekenen'
© Pro Shots

Nu verschijnen dit soort verhalen vaker nadat een speler uit een verrassend land is aangetrokken. Zelfs als de speler een voltreffer zou blijken, is het vermarkten nog niet zo eenvoudig. Zo timmert Ajax al een aantal jaar aan de weg in China, Japan en Australië. Het Amsterdamse wereldmerk begint er nu geld te verdienen, maar het gaat vooralsnog om bescheiden bedragen.

Al begin deze eeuw wilde PSV de Chinese markt veroveren. Dat gebeurde onder leiding van Rob Westerhof, voormalig topman van Philips. 'Dat heeft niks opgeleverd', geeft Westerhof toe. 'Nu bij Sparta zijn we ook al enige tijd bezig. Ik ben net terug van een reis uit Hongkong. Maar het valt niet mee om de interesse om te zetten in een concreet model.'

'Wat ze vaak willen, is profiteren van onze expertise op het gebied van opleiden. Het begint met goede coaches die kant op sturen. Je moet er permanent mensen hebben zitten en dat vergt een investering. Vaak zijn ze vooral geïnteresseerd als ze een deelneming kunnen krijgen in de club. Maar dan nog. Je ziet bij ADO dat het ook dan een langdurig en lastig verhaal kan worden.'

Aan tv-rechten kan Heerenveen nauwelijks verdienen. De Eredivisie verkoopt de rechten collectief in het buitenland. Daarvoor is een bureau in de arm genomen, dat een garantiebedrag betaalt. Winsten worden aan de achttien clubs uitgekeerd volgens de afgesproken verdeelsleutel (en dus niet individueel aan een club die een buitenlandse ster heeft aangetrokken).

Een Vietnamees kanaal kocht vorige week de rechten, maar zo bijzonder is dat niet. De Eredivisie is al te zien in ruim 160 landen, van Botswana tot Nieuw-Caledonië. Vietnam was een van de weinige landen die nog geen beelden uitzonden van de Nederlandse competitie.

'Er liggen mogelijkheden, maar die zijn minder groot dan in China en Japan', zegt Chris Woerts, die er als marketingmanager van Feyenoord ooit in slaagde Japanner Shinji Ono te vermarkten. 'Het is een communistisch land dat zich wil associëren met het Westen, maar in tegenstelling tot Japan en China is de markt van multinationals en grote bedrijven beperkt. Ik zou geen Vietnamees merk kunnen opnoemen.'

'Wat ik me wel kan voorstellen, is dat er aan Vietnamese bedrijven boarding wordt verkocht, al zit je dan nog met de tijdverschillen. Als Heerenveen ’s avonds speelt, is het daar ’s nachts. Alles wordt gecontroleerd door de overheid, waardoor het heel moeilijk is geld uit het land te exporteren. Heerenveen moet zich niet rijk rekenen.'

Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen
Meer SC Heerenveen
Meer over SC Heerenveen
Meer Eredivisie
Meer over Eredivisie
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.