Reiziger prijst strijdlustig Jong Oranje en gaat in op rode kaart Van Bommel
Michael Reiziger is trots op de prestatie van zijn elftal tegen Jong Portugal. Jong Oranje slaagde erin met tien man de halve finale op het EK Onder-21 te bereiken. Reiziger zal wel de nodige basiskrachten missen in de strijd om een finaleticket.
© Pro Shots

'Blijdschap overheerst', zei Reiziger tegen Ziggo Sport. 'Het is een fantastisch avond. De jongens hebben gevochten als leeuwen, een groot compliment voor hen. In het begin hadden we het moeilijk en dan valt ook nog de snelle rode kaart (van Ruben van Bommel, red.). Dan moet je wat anders gaan doen. We zijn meteen in een organisatie gaan spelen die we vaker hebben gespeeld met tien man.'
'Portugal had met een man meer moeite om het spel te maken. We kregen vlak voor de pauze nog wat kansen. Dan denk je: als we het in de tweede helft weer compact kunnen houden, dan is er misschien wat mogelijk vanuit de omschakeling', aldus Reiziger, die met Ernest Poku een gouden wissel doorvoerde.
Poku besliste de wedstrijd kort voor tijd met de winnende treffer. 'Toen Million (Manhoef, red.) echt niet meer kon en steeds achter z'n back aan moest, dachten we: nu is het tijd voor Ernest. Ian Maatsen (de man van de assist bij de 0-1, red.) was ook op, maar iedereen was aan het einde. Je moet wel rekening houden met een verlenging en dan wil je frisse jongens hebben.'
Schorsingen
Reiziger kwam nog terug op de rode kaart voor Van Bommel. 'Waarschijnlijk kon de scheids voor beide momenten fluiten én geel geven. Maar als er toch nog twijfel is, zoals bij die tweede, dan geef je die niet. Op deze wijze vermoord je de wedstrijd. Als hij het echt zo vond, is het maar zo. Er waren situaties waarvan ik dacht: kunnen wij ook een keer het voordeel van de twijfel krijgen?'
Jong Oranje zal in de halve finale, tegen Spanje of Engeland, aantreden zonder Devyne Rensch, Kenneth Taylor en Van Bommel, allen geschorst. 'Natuurlijk is dat een flinke aderlating. Maar voor het EK zeiden we al dat we iedereen nodig zouden hebben. Dat blijkt nu. Er zullen ook jongens met pijntjes zijn. Het is afwachten hoe we hier morgen uit komen.'








