Rechter Vitesse-zaak had fankaart van de club

Update: 10 september 2025 om 07:28
143Reacties
Journalist VI

De voorzitter die namens het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden bepaalde dat Vitesse de licentie terug moest krijgen, had in het verleden een fankaart van de club. Vorige week behandelde het gerechtshof het hoger beroep van Vitesse. Dat gebeurde door drie zogenoemde raadsheren. 

© Pro Shots

Rechter Vitesse-zaak had fankaart van de club

Dinsdag berichtte NRC over het feit dat de voorzitter van het drietal in 2013 een fankaart nam waarmee tickets voor thuis- en uitwedstrijden konden worden aangeschaft. De fankaart was vijf jaar geldig en liep in 2018 af. In een reactie aan de krant laat het gerechtshof weten dat het intern bekend was en dat dit is meegewogen bij de zaakstoedeling. Er werd geen probleem in gezien.

Vorige week werd al duidelijk dat de raadsheer een nevenfunctie had bij een partnerclub van Vitesse. Deze amateurclub, SML, wordt gesponsord door Melis Logistics van Marwin Melis - bestuurslid van de stichting Sterkhouders Vitesse Arnhem. Deze groep is bezig Vitesse te redden en voerde bij monde van Michel Schaay het woord bij het gerechtshof.

Toen vorige week om een reactie werd verzocht bij het gerechtshof over de betrokkenheid van de raadsheer bij SML, heeft VI ook de vraag neergelegd of de voorzitter een seizoenkaart of fankaart had in periode dat het conflict tussen de licentiecommissie en Vitesse speelde (tussen 2022 en 2025). Het antwoord daarop was: ‘nee.’

Nu hij eerder wel een fankaart gehad blijkt te hebben, stelt het gerechtshof dat de vraag betrekking had op een andere periode en dat de informatie daarom niet werd verstrekt. Op de vraag waarom het vroegere bezit van de fankaart in het kader van transparantie niet is vermeld, als het kennelijk bekend was en er geen probleem in werd gezien, wil het gerechtshof niet ingaan.