Real Betis keert na 21 jaar terug in Champions League

Update: 12 mei 2026 om 22:24
8Reacties

Real Betis heeft zich dinsdag gekwalificeerd voor de Champions League van komend seizoen. De ploeg van trainer Manuel Pellegrini verzekerde zich van de vijfde plaats door een overwinning op Elche en keert na 21 jaar daardoor terug in het miljardenbal.

© Pro Shots

Real Betis keert na 21 jaar terug in Champions League

Sinds afgelopen week is duidelijk dat de vijfde plek in La Liga dit seizoen ook toegang geeft tot de Champions League, omdat Spanje in Europa de tweede plek op de UEFA-coëfficiëntenlijst van dit seizoen vasthoudt. Betis is de ploeg die daarvan profiteert. De verliezend Conference League-finalist van vorig seizoen zag Celta de Vigo eerder deze dinsdag verliezen van degradatiekandidaat Levante en is nu niet meer te achterhalen.

Betis had het wel lastig met het ook nog tegen degradatie strijdende Elche, een van de vele ploegen in het rechterrijtje van Spanje die nog niet zeker is van lijfsbehoud. De van Barcelona gehuurde Héctor Fort trok de stand namens de bezoekers vlak voor rust gelijk na de vroege openingstreffer van Cucho Hernández, maar na de rode kaart voor Léo Pétrot voor een harde tackle op Antony in de 49ste minuut trok Betis het duel naar zich toe.

Klik op de tekst bovenin de tweet om de beelden te bekijken.

Pablo Fornals werd in de 68ste minuut met een fraaie knal vanaf de rand van de zestien matchwinner. Betis - met Sofyan Amrabat in de basis - gaf die voorsprong met een man meer niet meer weg, waardoor de club uit Sevilla de Champions League ingaat. Dat gebeurde in het seizoen 2005/06 voor het laatst. Het waren de gloriejaren waarin de Braziliaanse dribbelkoning Denílson en clubicoon Joaquín de flanken onveilig maakten in het Beníto Villamarín.

Klik op de tekst bovenin de tweet om de beelden te bekijken.