RBC keert op neutraal terrein terug in KNVB-beker
Veertien jaar na het faillissement staat RBC voor een terugkeer in de KNVB-beker. Woensdagavond neemt De Trots van Roosendaal het in de eerste voorronde op tegen ADO'20 uit Heemskerk. Dat ticket werd verzilverd, nadat de gevallen profclub afgelopen seizoen via zinderende play-offs promotie naar de Derde Divisie afdwong.
© Pro Shots

RBC komt van ver. Sinds het faillissement in 2011 bouwde de club vanaf de vijfde klasse aan een wederopbouw. Met succes. De afgelopen drie seizoenen promoveerden de Roosendaalers ieder voetbaljaar.
Vooral de promotie van afgelopen seizoen zorgde voor verbazing. RBC eindigde als derde in de Vierde Divisie, maar mocht dankzij het winnen van de tweede periodetitel deelnemen aan de play-offs. Daarin werd afgerekend met OJC Rosmalen en XerxesDZB, waardoor de club historische promotie naar de Derde Divisie afdwong.
Zodoende kruipt RBC langzaam richting de top van het amateurvoetbal en beginnen oude tijden steeds meer te herleven in het Atik Stadion. Afgelopen seizoen speelden de spelers al eens voor een uitverkocht stadion (ruim vierduizend toeschouwers). Nu komt daar met de terugkeer in de KNVB-beker een nieuw hoogtepunt bij.
Uitschakeling door Spakenburg
Het laatste KNVB-bekerduel van RBC is daarentegen geen wedstrijd waar ze in Roosendaal graag aan terugdenken: op 21 september 2010 verloor RBC in de derde ronde na strafschoppen van amateurclub Spakenburg. Een aantal spelers dat meedeed: Ralf Seuntjes, Marcel van der Sloot, Jordy Zuidam. Bij Spakenburg speelde Hans van de Haar mee, die afgelopen weekend een herseninfarct kreeg.
RBC en ADO'20 spelen woensdagavond (20.00 uur) overigens op neutraal terrein in Wormerveer en niet in Heemskerk. Dat heeft te maken met de kermis die in het dorp momenteel in volle gang is. De gemeente Heemskerk heeft de wedstrijd verboden, omdat de politie de veiligheid niet kan garanderen.







