Rangers-icoon snapt niks van rode kaart Pröpper: 'Gebruik je gezond verstand'

4Reacties

Rangers-icoon Ally McCoist vindt dat Röbin Pröpper donderdagavond ten onrechte van het veld werd gestuurd in het Europa League-duel met Athletic Bilbao. Manager Barry Ferguson was begripvoller en loofde de reactie van zijn ploeg, die met tien man overeind bleef tegen de Basken (0-0).

© Pro Shots

Rangers-icoon snapt niks van rode kaart Pröpper: 'Gebruik je gezond verstand'

Rangers kwam al vroeg in de problemen tijdens de eerste kwartfinale van de Europa League, toen Pröpper na inmenging van de VAR rood kreeg voor het onderuit halen van Bilbao-aanvaller Iñaki Williams. Bij TNT Sports kon McCoist weinig begrip opbrengen voor die beslissing. 'Volgens de letters van de wet is het waarschijnlijk de terechte beslissing, maar als je aan een voetballer op welk niveau dan ook vraagt of dit rood is, zal hij nee zeggen', zei de oud-spits van Rangers en de Schotse nationale ploeg.

McCoist vindt dat er met twee maten wordt gemeten bij dit soort overtredingen. 'Als je de spelregels strikt hanteert is het waarschijnlijk rood, maar als je er met gezond verstand naar kijkt, is het de verkeerde beslissing. Als hij deze overtreding in het strafschopgebied maakt, wordt hij niet van het veld gestuurd. Dat is toch gek?' Ook toen collega-analyticus Alan Hutton na afloop zei dat hij het wel rood vond, bleef McCoist bij zijn mening. 'Het is een verkeerd getimede tackle en een vrije trap, geen rode kaart!'

Ferguson
Ferguson, interim-manager na het ontslag van Philippe Clement, kon de rode kaart voor Pröpper wel begrijpen. 'Het is wat het is, de scheidsrechter neemt de beslissing en wij moeten het accepteren', zei de voormalige middenvelder na afloop. 'Ik ben trots op de jongens. De wedstrijd liep niet zoals we wilden, maar we hebben heel goed verdedigd. Tegengoals waren de laatste tijd een probleem, daar hebben we aan gewerkt. Vanavond zagen we een team dat bereid was om door een muur heen te lopen.'

De heldenrol was uiteindelijk voor doelman Liam Kelly. De 29-jarige Schot kreeg de voorkeur boven voormalig Engels international Jack Butland en stopte acht minuten voor tijd een penalty van Álex Berenguer. 'Hij deed het heel goed vanavond', zei Ferguson. 'Het was een moeilijke beslissing om Jack te passeren, want hij is een topkeeper. Maar ik moest deze beslissing wel nemen. Ik zag dat het hem pijn deed en het was een moeilijk gesprek, maar Jack speelt nog steeds een heel belangrijke rol hier.'