Protesterende Kimmich ziet wel wat in self-pass

Update: 23 augustus 2025 om 08:39
7Reacties

Hoewel hij dusdanig protesteerde dat het hem een gele kaart opleverde, vindt Joshua Kimmich het geen gek idee om de self-pass te introduceren in het voetbal. Vrijdagavond vormde een afgekeurd doelpunt van RB Leipzig aanleiding voor de uitspraken van de middenvelder van Bayern München.

© Pro Shots

Protesterende Kimmich ziet wel wat in self-pass

Bayern had geen kind aan Leipzig, maar zag de tegenstander na rust wel één keer scoren. Het doelpunt van Antonio Nusa werd echter na minutenlang beraad afgekeurd. De reden? In de opbouw naar het doelpunt toe had verdediger Castello Lukeba de bal al enkele keren beroerd voordat hij een vrije trap nam.

Kimmich was er als de kippen bij om de arbiter van de onreglementaire actie van Lukeba te overtuigen. 'Ik heb tijdens de wedstrijd al geklaagd omdat ik hem gewoon zag wegdribbelen', legde Kimmich uit bij Sky. 'Ik had mezelf waarschijnlijk ook een gele kaart gegeven, omdat ik relatief volhardend was. Zo'n tafereel heb ik nog nooit meegemaakt. Hoewel ik het als regelwijziging best interessant zou vinden.'

Voormalig scheidsrechter Manuel Gräfe zag dat het verantwoordelijke scheidsrechtersteam de regels omzeilde om het doelpunt uiteindelijk af te keuren. 'Het is duidelijk dat de grensrechter na vijf minuten niet doorhad dat de bal niet stil lag. De VAR in Keulen heeft zeker ingegrepen. Aangezien de beslissing of een bal stil ligt of niet, volgens het protocol, de verantwoordelijkheid is van het scheidsrechtersteam op het veld, mag Keulen in deze situatie niet ingrijpen. Daarom hebben ze het omzeild, het technisch correct gemaakt en het gepresenteerd alsof de grensrechter de scheidsrechter na vijf minuten heeft ingelicht.'

Mocht het doelpunt toch zijn goedgekeurd, dan had dat waarschijnlijk weinig invloed gehad op het resultaat. Mede dankzij een hattrick binnen veertien minuten van Harry Kane verpulverde Bayern Leipzig in het openingsduel van de Bundesliga.