Poging Ten Hag tevergeefs: Xhaka vertrokken bij Bayer Leverkusen

15Reacties

Het is officieel: Granit Xhaka (32) is speler van Sunderland. De Zwitser maakt de overstap van Bayer Leverkusen, waar hij afgelopen seizoen indruk maakte onder Xabi Alonso.

© Pro Shots

Poging Ten Hag tevergeefs: Xhaka vertrokken bij Bayer Leverkusen

Leverkusen-trainer Erik ten Hag, de opvolger van Alonso, zei onlangs nog dat geen enkele speler mocht vertrekken, dus ook Xhaka niet. Maar dat liep anders: Xhaka is vertrokken en mag zich nu speler van Sunderland noemen. Met de transfer is volgens Engelse media zo'n twintig miljoen euro gemoeid. 'Ik ben heel trots om hier te zijn', zei Xhaka via de clubkanalen van Sunderland. 'Toen ik met de club sprak, was ik meteen enthousiast. Ik voelde de energie en de mentaliteit van iedereen en dat is precies wat ik zocht.'

Sunderland keerde dit seizoen terug naar het hoogste niveau van Engeland. Xhaka hoopt daarin een belangrijke rol te spelen. 'We zijn terug op het niveau waar deze club thuishoort, en we willen hier blijven om onze eigen geschiedenis te schrijven. Ik voel dat ik het team niet alleen met mijn ervaring, maar ook met mijn kwaliteit kan helpen. We moeten elkaar op het veld leren kennen, maar ik denk niet dat dat lang zal duren.'

Xhaka komt uit de jeugd van FC Basel en maakte in 2012 de overstap van Borussia Mönchengladbach. Daarna waren Arsenal en Bayer Leverkusen zijn clubs.

Xhaka is niet de eerste speler die deze zomer vertrekt bij Bayer Leverkusen. Florian Wirtz vertrok al voor 125 miljoen euro naar Liverpool en verder gingen ook Jeremie Frimpong (Liverpool), Odilon Kossounou (Atalanta Bergamo), Gustavo Puerta (Hull City) en Jonathan Tah (Bayern München) weg bij de club.