Podolski wil alle aandelen van jeugdliefde Górnik Zabrze: 'Ben een van de fans'
Lukas Podolski wil zijn geliefde Górnik Zabrze volledig overnemen. De 40-jarige oud-international van Duitsland bezit al aandelen in de Poolse club waar hij zelf nog actief is, maar kondigde nu aan dat hij de rest ook wil kopen.
© Pro Shots

'Nu koop ik de rest', zei Podolski over de club waar hij momenteel speler én aandeelhouder is. De komende dagen beslist de gemeenteraad van Zabrze of de gemeentelijke aandelen daadwerkelijk worden verkocht aan de wereldkampioen van 2014.
Podolski benadrukte dat hij zichzelf niet ziet als een klassieke investeerder. 'Ik ben een van de fans. Iemand die de stem van de supporters vertegenwoordigt', aldus de oud-spits van onder meer Bayern München, Arsenal en FC Köln.
Ook buiten het voetbal bouwde Podolski de afgelopen jaren flink aan zijn imperium. Zijn kebabketen Mangal x LP10 telt inmiddels meer dan honderd vestigingen verspreid door Europa, waaronder twee in Nederland: in Rotterdam en Schiedam. Daarnaast bezit Podolski ook een kledingmerk en organiseert hij zijn eigen muziekevenementen en zaalvoetbaltoernooien in Duitsland.
'Het plan is om mijn carrière te beëindigen', vertelde Podolski, die daarbij nog wel een slag om de arm hield. 'Misschien komt er toch nog een verrassing? Ik houd die mogelijkheid open. De Europese bekercompetities zijn altijd interessant.'
Sportief beleeft Górnik bovendien een uitstekend seizoen. De club won onlangs de Poolse beker en staat daarnaast nog altijd tweede in de Poolse competitie, wat recht zou geven op deelname aan de voorrondes van de Champions League. Voor Podolski lonkt daarmee mogelijk een droomscenario: afscheid nemen als speler én eigenaar van een Champions League-kandidaat.






