Plan voor kampioenssterren bij vrouwen: Ajax moet wachten op vierde ster

14Reacties

Het competitiebestuur betaald voetbal heeft een voorstel ingediend om, naar voorbeeld van de mannencompetitie, ook in de Eredivisie Vrouwen in te voeren dat clubs per tien behaalde landskampioenschappen een ster op hun shirt mogen dragen.

© Pro Shots

Plan voor kampioenssterren bij vrouwen: Ajax moet wachten op vierde ster

In het voorstel dat er ligt, zo maakt de Eredivisie op zijn website duidelijk, worden de kampioenschappen van mannen- en vrouwenteams gescheiden gehouden. Dat betekent dat de gouden sterren gaan verdwijnen op de shirts van de vrouwenteams van Ajax, PSV en Feyenoord. Wel pas vanaf 2027, omdat de shirts voor de komende twee seizoenen reeds in productie zijn.

Ook maakt het een einde aan het idee dat Ajax al deze zomer een vierde ster op het shirt kan toevoegen – als de Amsterdammers kampioen worden is dat de 37ste titel uit hun bestaan – tel de drie titels van de Ajax Vrouwen erbij op en je komt op veertig. Eerder dit jaar kwam naar buiten dat die mogelijkheid wellicht zou bestaan.

De eerste kampioensster in de Eredivisie Vrouwen zal op het shirt van FC Twente komen, zo lijkt het. De club uit Enschede heeft, inclusief de meegetelde competities samen met Belgische clubs, negen landstitels op zijn palmares en doet dit seizoen volop mee om nummer tien. Ajax en AZ hebben er elk drie, ADO Den Haag staat op één titel.