Over steunpilaar en VI-man Tom Knipping
In het hoofdredactioneel commentaar van Freek Jansen, Peter Wekking en Pieter Zwart is deze week aandacht voor de situatie van VI-verslaggever Tom Knipping.
© Pro Shots

Het slotverhaal in deze VI is een voorpublicatie uit het boek Hans Nijland, Boerenbluf op de transfermarkt. Een prachtig en boeiend boek over de avonturen van de voormalige directeur van FC Groningen. Nijland geeft schrijver Tom Knipping een exclusief en bijzonder inkijkje in zijn spraakmakende periode bij de noorderlingen, waarin onder leiding van de markante Nijland de club vanuit de Eerste Divisie opklom naar een status als jager op de vaderlandse topclubs. Op een creatieve manier slaagde Nijland erin elk seizoen vanuit allerlei windstreken talentvolle spelers naar Groningen te halen.
Het boek is een grote aanrader voor elke voetballiefhebber, en zeker voor degenen die benieuwd zijn naar het verhaal achter het succesvol leiden van een club. Helaas zal er deze week geen grootse boekpresentatie zijn. Niet alleen door de beperkingen van het coronavirus, maar ook door de fysieke gesteldheid van onze Tom Knipping. Onlangs bracht een onderzoek in het ziekenhuis slecht nieuws. Tom, al bijna twintig jaar een belangrijke steunpilaar van Voetbal International, is inmiddels begonnen met de harde en meedogenloze strijd tegen kanker. Hoewel strijd niet het juiste woord is, want als dit het was, dan zou Tom hem zeker winnen. Als vooraanstaande onderzoeksjournalist brengt Tom al twee decennia zaken aan het licht in het Nederlandse voetbal, waar collega's niet in slagen. Een echte VI-man, die tot de top in zijn ambt behoort.
Afgelopen week kregen we ook de nodige hartverwarmende reacties binnen voor Tom. Zo schreef Henk Zwanepol uit Kampen ons in een mail: Als je als VI-fan hoort dat één van jullie zodanig ziek is, dan raakt je dat. Niet alleen jullie verhalen, maar ook jullie namen en gezichten komen wekelijks binnen in heel veel huiskamers in en buiten Nederland. Ik wil Tom bij deze heel veel sterkte en kracht toewensen en hoop op volledig herstel. Zijn dierbaren, vrienden en jullie allen bij VI als zijn collega’s wens ik ook alle sterkte toe.
Deze steunbetuiging doet ons heel goed en we hebben de woorden aan Tom overgebracht. We hopen snel, als zijn fysieke staat het toelaat, weer te kunnen genieten van zijn aanwezigheid. Om ons heen en in het blad. Dat zal onze trouwe lezer ongetwijfeld ook zo ervaren.






