Oranje weggevaagd door Engeland in tweede groepsduel
Het Nederlands elftal is in het tweede groepsduel op het EK compleet weggespeeld door Engeland. De ploeg van bondscoach Sarina Wiegman was in het Zürich veel te sterk voor haar landgenoten.
© Pro Shots

Bondcoach Andries Jonker koos tegen de Engelsen voor nagenoeg dezelfde opstelling als in het openingsduel van het EK met Wales. Alleen Daniëlle van de Donk viel buiten de basiself. De middenvelder, normaal gesproken een vaste kracht, werd vervangen door Chasity Grant. Voor Engeland was de nood iets hoger dan voor Oranje. De ploeg van bondscoach Sarina Wiegman verloor het openingsduel van Frankrijk en dus was een overwinning hard nodig om zicht te houden op de volgende ronde.
Die urgentie spatte er dan ook vanaf bij de Engelsen. In de openingsfase drongen de Lionesses, die op de FIFA-ranking zes plekken hoger staan dan Oranje, het Nedelands elftal terug en waren de beste kansen voor de ploeg van Wiegman. Na ruim twintig minuten kreeg Engeland loon na werken. Een snelle aanval belandde op de rand van het strafschopgebied voor de voeten van Lauren James. De aanvaller van Chelsea liet Daphne van Domselaar kansloos en schoot fraai binnen: 1-0. Saillant detail: Oranje noteerde tot dat moment nog geen enkele doelpoging.
In het restant van de eerste helft kwam de ploeg van Jonker niet bepaald beter in de wedstrijd. Engeland overrompelde de ploeg bij vlagen en kreeg mogelijkheden om de marge uit te breiden. Dat gebeurde uiteindelijk op slag van rust. Nederland kreeg de bal niet lekker weg, waarop Georgia Stanway de bal snoeihard binnenknalde: 2-0. En daarmee kwam Nederland eigenlijk nog best goed weg.
Na de pauze moesten de Oranje Leeuwinnen dus uit een ander vaatje tappen en Jonker greep dan ook hard in. Direct na rust bracht hij met Lineth Beerensteyn, Sherida Spitse en Caitlin Dijkstra drie verse krachten. Het haalde niet direct veel uit. Spits Alessia Russo kopte al snel de volgende Engelse treffer binnen, maar Oranje werd gespaard door de assistent-scheidsrechter: buitenspel.
Vervolgens groeide het Nederlands elftal zowaar iets in de wedstrijd en kreeg het een aantal kansen, maar dat resulteerde in het spreekwoordelijke deksel op de neus. Engeland counterde na een klein uur richting het Nederlandse doel en in tweede instantie schoot James haar tweede van de avond binnen: 3-0.
In het restant ging het van kwaad tot erger voor de Nederlandse equipe. Zeven minuten na de definitieve beslissing kreeg Ella Toone opmerkelijk veel vrijheid in het Oranje-strafschopgebied en de middenvelder strafte dat genadeloos af door de vierde treffer binnen te schieten. Daarmee bepaalde ze ook de eindstand.
Zo liggen de verhoudingen in Groep D weer helemaal open. Nederland, Engeland en Frankrijk hebben nu allemaal drie punten, al komt laatstgenoemde later op woensdag nog in actie tegen Wales. Het Nederlands elftal heeft zondag waarschijnlijk een ruime overwinning nodig op Frankrijk om de volgende ronde te bereiken.









