Oosting probeert weg te blijven van randzaken: 'Het is soms politiek ten top'

Update: 26 augustus 2025 om 22:31
8Reacties
Journalist VI

Veel opgeluchte gezichten bij FC Twente zondag, na de eerste zege van het seizoen. De 1-2 bij SC Heerenveen geeft trainer Joseph Oosting wat meer rust in zijn poging weer een soepel draaiend team te formeren. Dat laatste wordt in het moderne voetbal steeds moeilijker, vertelt Oosting deze week in VI.

© Pro Shots

Oosting probeert weg te blijven van randzaken: 'Het is soms politiek ten top'

Het liefst zou hij zijn werkdagen volledig aan het spel van zijn ploeg besteden. 'Daar wil ik alleen maar mee bezig zijn, met het voetballen. Maar alles eromheen, daar heb ik ook mee te maken. Dat probeer ik zo goed en zo kwaad als het kan te managen. Vanuit mijn hart. Ik ben nog steeds hetzelfde, maar mensen om me heen veranderen wel. Als het goed gaat, wil iedereen iets van je. Als het minder gaat, blijven ze weg.'

In het voetbal is loyaliteit niet voor iedereen de maatstaf. 'Spelers hebben soms een eigen bv. Maar ik ben een uithangbord voor mijn club, voor de regio, voor Twente. Dáár moet alles voor wijken. Maar je hebt ook te maken met spelers die weg willen. Die je knikkend aankijken, met mooie bruine ogen, en een dag later opeens zeggen: ik wil weg. Zo gaat dat. Dat is het moderne voetbal. En dat is soms lastig.'

Met spelers die de kernwaarden van FC Twente uitdragen, wil Oosting verder bouwen. 'Tijdens de voorbereiding in Oostenrijk hebben we een foto gemaakt van een vallei, daarin zit wel iets symbolisch. Samen gaan we weer omhoog, maar onderweg komen we altijd obstakels tegen. Dan moeten we stoïcijns zijn. Bij elkaar blijven. Ons zo min mogelijk laten afleiden door randzaken. Zaakwaarnemers die spelers naar andere clubs willen brengen. Het is soms politiek ten top. Ik ben daar niet van. Ik wil graag Joseph Oosting blijven. En daarom vind ik ook Twente zo mooi, een club van de regio.'

Lees via VI PRO meer over hoe Oosting bezig is bij FC Twente: