'Ook nu hadden we liever gezien dat hij zou blijven'
Marco van Basten reageerde begripvol na de transfer van Klaas-Jan Huntelaar naar Real Madrid. Toch had de Ajax-trainer de spits er ook graag in de tweede helft van het seizoen bij gehad. De verkoop van Huntelaar betekent overigens niet dat Van Basten zijn doelstellingen bijstelt. 'De doelstellingen blijven hetzelfde. We willen graag kampioen worden en daar blijven we alles aan doen.'
© Pro Shots

'Ik gun Klaas-Jan deze transfer', vertelt Van Basten op de Ajax-website. 'Laat ik dat vooropstellen. Sportief gezien hadden we liever het seizoen met hem afgemaakt. Het is logisch dat als een club als Real Madrid komt, het heel moeilijk wordt om hem hier te houden. En we moeten bij Ajax aan meer dingen denken dan aan één speler, het gaat om het voeren van toekomstgericht beleid. Dat vind ik heel belangrijk. De situatie van Klaas-Jan is bekend en in alle opzichten wezenlijk anders dan in de afgelopen zomer.'
Danny Blind, manager technische zaken van Ajax, geeft aan dat de transfer nu beter uitkomt dan afgelopen zomer. 'Wij wilden een speler als Klaas-Jan in de zomer niet kwijt en al helemaal niet in de laatste week van de transfertermijn. Ook nu hadden we liever gezien dat hij zou blijven. Alleen de situatie is nu anders. We hebben ons best gedaan om zijn contract te verlengen, maar dat is niet gelukt. Zijn huidige contract loopt nog maar anderhalf jaar door en we moesten dus anticiperen. Een eventueel transfervrij vertrek is uiteraard niet in het belang van Ajax.'
'De nieuwe transfertermijn moet feitelijk nog beginnen. Dat is ook belangrijk. Het bedrag dat we nu ontvangen is goed voor Ajax. Voor Klaas-Jan is, na drie jaar Ajax, Real Madrid een mooie stap in zijn carrière. Hij heeft de transfer dan ook absoluut verdiend', vervolgt Blind. 'Rondom zulke transfers zit altijd een bepaalde spanning. Er wordt veel heen en weer gebeld en we hebben intern veel overleg gevoerd. Op enig moment kregen we het gevoel dat we er uit zouden komen. En dat is dus nu gebeurd. We hebben prettig en professioneel zaken gedaan met Real.'
De opvolger van Huntelaar werd al binnengehaald, toch zal Ajax zich de komende transferperiode waarschijnlijk nog versterken in aanvallend opzicht. 'Toen Ajax eind april Darío Cvitanich kocht was dat omdat men wist dat de kans aanwezig was dat Klaas-Jan weg zou gaan. Je haalt de topscorer van Argentinië in principe niet voor de bank. Ik sluit niet uit dat we de komende periode een aankoop zullen doen en dat zal dan waarschijnlijk een aanvallend ingestelde speler zijn. Maar dat hoeft niet per sé een centrumspits te zijn, want in feite hebben we de opvolger van Klaas-Jan dus al in huis.'





