Ook CL-kwalificatie maakt seizoen van Feyenoord volgens Van Hanegem niet geslaagd
Voor clubicoon en immers kritisch columnist Willem van Hanegem is het feit dat Feyenoord Champions League-voetbal binnensleept niet voldoende om het seizoen te redden. Door de misstap van NEC bij FC Groningen was voor Feyenoord een gelijkspel tegen AZ voldoende om de tweede plek veilig te stellen.
© Pro Shots

Feyenoord verspeelde dit seizoen vijftien keer punten in de Eredivisie, maar ook de concurrentie liet het afweten. Daar was zondag het schoolvoorbeeld van, met nederlagen voor NEC én Ajax in speelronde 33. 'Natuurlijk is het fijn dat de tweede plek toch voor Feyenoord is. NEC stond eerder dit seizoen op dertien punten en kwam tot op één punt, maar toen het spannend werd, wonnen ze daar ook niet meer. En dan ben je als Feyenoord toch gewoon tweede', concludeerde Van Hanegem in zijn column voor het Algemeen Dagblad.
'Dat maakt het geen geslaagd seizoen, absoluut niet', stelde Van Hanegem verder. 'Maar het is wel belangrijk. Het levert geld op en daar kun je de ploeg mee versterken.' De oud-middenvelder vindt het daarom des te belangrijker dat de clubleiding snel schakelt om de posities in de directie in te vullen. 'In dat opzicht moeten ze heel snel Robert Eenhoorn vastleggen én een technisch directeur, want er moet veel gebeuren.'
Daarbij vindt Van Hanegem het belangrijk dat er niet alleen maar jaknikkers worden aangesteld. 'Het meest opvallende wat ik zondag hoorde, was dat Robin van Persie zei dat Dennis te Kloese (algemeen en technisch directeur, red.) en Toon van Bodegom (raad van commissarissen, red.) hem hadden gesteund en dat hij op zijn beurt ook die twee had gesteund. Wij steunen jou, jij steunt ons: dat was het idee. Maar volgens mij moet het niet gaan om wie elkaar helpt, maar om wat het beste is voor de club. Je ziet dat het allemaal niet best is, dat er zelden een club is geweest die tweede wordt met zo weinig punten. Maar ik krijg het idee dat mensen die erover gaan het niet willen zien.'






