Onverwachte uitblinker helpt Willem II in de juiste richting: 'Hij was geweldig'

Update: 13 mei 2026 om 23:49
4Reacties

Samuel Bamba was woensdagavond de gevierde man bij Willem II. De huurling van VfL Bochum vervulde tegen Almere City een zeldzame hoofdrol en kan rekenen op de complimenten. 'Ze hadden helemaal geen grip op hem.'

© Pro Shots

Onverwachte uitblinker helpt Willem II in de juiste richting: 'Hij was geweldig'

Bamba vormde, vanwege de gebrekkige fitheid van spitsenduo Devin Hean en Thomas Verheydt, samen met Uriël van Aalst de voorste linie van Willem II. Na iets meer dan een halfuur beloonde de 22-jarige Duitser het vertrouwen van zijn trainer door de beslissende 0-1 binnen te schuiven.

Die actie leverde hem de nodige complimenten op. 'Ze hadden helemaal geen grip op Bamba, hij was heel gevaarlijk en maakte een heel mooie goal', zag verdediger en teamgenoot Justin Hoogma, die als aanvoerder voor de camera van ESPN verscheen. 'Hij speelde geweldig, heel gevaarlijk, heel dreigend. En een geweldig doelpunt, dus een heel goede wedstrijd van hem.'

Ook trainer John Stegeman was tevreden. Bamba, die dit seizoen pas één keer scoorde, komt van ver, meende hij. 'Ik ben best wel kritisch op hem geweest dit jaar, we zijn met hem aan de slag gegaan, zijn teamgenoten ook. Hij heeft de afgelopen periode heel weinig gespeeld, dus ik ben heel erg blij dat hij van waarde kan zijn voor het team.'

Het resultaat in Almere leverde 'gemengde gevoelens' op bij Stegeman. 'We begonnen goed, daarna werd het even iets minder. Wat we goed deden, is hoe gegroepeerd we verdedigden. Maar na de goal liepen we te veel naar achter en hadden we moeite om druk op Almere te krijgen. In de tweede helft kan je het in het slot gooien', realiseerde de ervaren oefenmeester zich, doelend op de gemiste penalty van Mounir El Allouchi. 'Maar we hebben heel hard gewerkt, dus prima.'

'Een dubbel gevoel', concludeerde ook Hoogma. 'Ik denk dat we met meer hadden kunnen winnen, maar ik ben blij dat we een goede uitgangspositie hebben. Niet alleen de penalty, er waren wel meer kansen, maar hier met 0-1 winnen is lekker.'