Noorse tandem neemt afscheid: 'Zonder elkaar was dit minder succesvol geweest'

Update: 4 juni 2026 om 00:52
2Reacties

Tobias Lauritsen en Joshua Kitolano hebben in een interview op het clubkanaal van Sparta Rotterdam teruggeblikt op hun periode bij de club. Het Noorse duo verlaat Het Kasteel deze zomer na vier seizoenen in Rotterdam en kijkt met veel voldoening terug op het avontuur. Van Kitolano is al bekend dat hij vanaf 1 juli speler is van Bodø/Glimt, terwijl de nieuwe club van Lauritsen nog niet officieel bekend is.

© Pro Shots

Noorse tandem neemt afscheid: 'Zonder elkaar was dit minder succesvol geweest'

De twee arriveerden in de zomer van 2022 samen vanuit Odds BK en groeiden uit tot vaste waarden op Het Kasteel. Lauritsen maakte in vier seizoenen 46 Eredivisie-goals en eindigde ieder jaar in de dubbele cijfers, terwijl Kitolano zich ontpopte tot een publiekslieveling. Vooral zijn winnende doelpunt in de met 3-4 gewonnen derby tegen Feyenoord blijft hem bij. 'Ik had niet verwacht dat de supporters daar zo op zouden reageren. Zelfs nu word ik er nog regelmatig aan herinnerd', aldus de middenvelder. 

Ook Lauritsen noemt de historische overwinning in De Kuip als zijn hoogtepunt. 'Na die 3-4 kreeg ik echt een heel speciaal gevoel. Het is het mooiste moment uit mijn periode bij Sparta geweest', vertelt de spits. 

Naast hun prestaties op het veld ontstond ook een hechte vriendschap. De Noren trokken veel met elkaar op in Nederland en hielpen elkaar bij het wennen aan het leven in Rotterdam. 'Zonder elkaar was dit avontuur een minder groot succes geweest', stelt Kitolano. Lauritsen vult aan dat zijn gezin de middenvelder inmiddels als familie beschouwt. 

Na negen jaar als ploeggenoten, eerst bij Odds BK en later bij Sparta, gaan de wegen van de twee nu scheiden. Beiden kijken echter met warme gevoelens terug op hun tijd in Rotterdam. 'De hele reis is een schitterend avontuur geweest. We zijn als spelers én als mensen gegroeid en zullen Sparta zeker missen', luidt hun gezamenlijke conclusie.

Video