'Het slechtste Duitsland dat ik in tijden heb gezien'

Update: 8 september 2025 om 13:11
22Reacties

De kritiek van bondscoach Julian Nagelsmann over de speelwijze van Noord-Ierland tegen Duitsland, is bij BBC-analist Stephen Craigan in het verkeerde keelgat geschoten. De moeizame zege van de Duitsers, had volgens Nagelsmann vooral te maken met het spel van de Noord-Ieren: veel lange en tweede ballen. Craigan hekelt die opmerking: 'Het is een beetje respectloos.'

© Pro Shots

Noord-Ierse analytici hekelen kritiek Nagelsmann: 'Een beetje respectloos'

Na afloop van de wedstrijd tegen Noord-Ierland, reageerde bondscoach Julian Nagelsmann voor de camera van de BBC op de moeizame overwinning van Duitsland. Zijn ploeg werd zondagavond lang in bedwang gehouden. 

De speelwijze van de Noord-Ieren speelde daar volgens Nagelsmann een aanzienlijke rol bij: 'Het is niet makkelijk om veel lange en tweede ballen te verdedigen. Deze manier van voetbal is niet geweldig om naar te kijken, maar wel effectief en moeilijk te verdedigen.' Aanvoerder Joshua Kimmich beschreef de aanpak van de Noord-Ieren als 'een speciale speelstijl'. 

Voormalig Noord-Ierland international en BBC-analist Stephen Craigan, vindt de opmerking van Nagelsmann niet fair. 'Om nou te zeggen dat Noord-Ierland de enige ploeg was die zo speelde, vind ik eerlijk gezegd een beetje respectloos. Als hij de wedstrijd terugkijkt, zal hij zien hoeveel lange ballen Duitsland speelde. Dat is eigenlijk alles wat zij deden. Onze verdediging voelde zich daar heel comfortabel bij.'

Collega-analist Chris Brunt is het volledig met Craigan eens en maakt er maar een grapje van: 'Ik weet zeker dat Nagelsmann een warm welkom krijgt bij de return volgende maand in Belfast.'

'Ik wist niet dat je alleen maar moest voetballen op de manier die je tegenstander het beste uitkomt', vervolgt hij ietwat cynisch. 'Ik dacht dat we hier waren om er een wedstrijd van te maken. Deze speelstijl zou niet nieuw voor hem moeten zijn.'

Voormalig Leeds United-captain, en tevens oud-international, Stuart Dallas noemt de opmerking van Nagelsmann 'woorden van een bondscoach onder druk'. 'In plaats van te kijken naar de prestaties van zijn eigen team, leek hij de aandacht te verleggen. Dit is het slechtste Duitsland dat ik in lange tijd heb gezien.'