Nieuwe aanval City: Premier League beschuldigd van bevoordelen Arsenal
Manchester City heeft opnieuw de juridische aanval geopend op de Premier League, melden Engelse media. De regerend kampioen van Engeland vindt dat clubs als Arsenal worden bevoordeeld, omdat leningen van aandeelhouders anders worden beoordeeld dan sponsordeals met bedrijven die gelieerd zijn aan clubeigenaren.
© Pro Shots

City spande eerder dit jaar al een rechtszaak aan, om een wijziging in de regelgeving rond dergelijke sponsordeals tegen te gaan. Een meerderheid van de Premier League stemde daar mee in, maar City vindt dat de nieuwe regels rondom de Associated Party Transaction (APT) onrechmatig zijn. Die zijn opgesteld door de Premier League om te voorkomen dat clubs winst maken uit commerciële deals met bedrijven die gelieerd zijn aan hun eigenaren.
In een nieuwe juridische aanval op de Premier League beschuldigt City de organisatie achter de Engelse competitie er nu ook van andere clubs te bevoordelen. Voordelige leningen die Arsenal, Brighton & Hove Albion, Everton en Leicester City afsloten met aandeelhouders, zouden anders worden behandeld dan andere transacties met aandeelhouders, dat leidt volgens City tot competitievervalsing. De club wil terug naar de regels van voor 2021.
De Premier League heeft de andere negentien clubs de afgelopen 24 uur op de hoogte gesteld van de nieuwe juridische aanval van City, dat vooral kritiek uit op de periode van vijftig dagen waarin clubs leningen van aandeelhouders kunnen omzetten in eigen vermogen. Zo blijft het juridische getouwtrek tussen City en de Premier League aan de gang, al staat deze zaak volgens Engelse media los van de 115 aanklachten tegen de club.







