Napoli verpest met bekerwinst Juve-afscheid Del Piero
Napoli heeft voor de vierde keer in de clubgeschiedenis het Italiaanse bekertoernooi gewonnen. In de eindstrijd werd landskampioen Juventus op de allereerste (!) seizoensnederlaag in officieel verband getrakteerd: 2-0. Door de nederlaag verpestte Napoli het afscheid van Alessandro Del Piero, die na negentien jaar trouwe dienst voor De Oude Dame moet uitzien naar een nieuwe club.
© Pro Shots

De bekerwinst voor Napoli is de eerste hoofdprijs in liefst 22 jaar. De tweevoudig kampioen kroonde zich in het seizoen 1989/90 tot kampioen van Italië en daarna bleef het eremetaal uit. De laatste zege van Napoli in de Coppa Italia dateert zelfs van 1987.
In het Stadio Olimpico te Rome waren de hoogtepunten spaarzaam. Juan Zuniga kreeg namens Napoli een kans in de beginfase, maar daarna hadden beide ploegen elkaar in de tang. Pas in de 63ste minuut viel de eerste échte kans te noteren, maar was het wel direct raak.
Ezequiel Lavezzi werd in het zestienmetergebied ten val gebracht door Juve-doelman Marco Storari. Napoli kreeg een strafschop en Edinson Cavani liet zich dat buitenkansje niet ontnemen. De Uruguayaan schoof koeltjes binnen: 1-0. Marek Hamsik nam in de slotfase alle twijfel weg door na een razendsnelle counter de 2-0 te maken.
Zo verliest de kampioen in de allerlaatste officiële wedstrijd van het seizoen de ongeslagen status. Met een volledig terechte rode kaart voor een elleboogstoot maakte Fabio Quagliarella de afstraffing nog wat erger. De titel was immers zonder verliespartij behaald en ook in het bekertoernooi was nog niet verloren.
Voor Del Piero waren de druiven zuur. In de 68ste minuut werd de clubman pur sang, die als geste wel in de basis mocht starten, naar de kant gehaald. Tot zijn ongenoegen zag hij hoe zijn laatste wedstrijd in het shirt van Juve geen prijs opleverde en De Oude Dame naast de derde dubbel in de clubgeschiedenis greep. Overigens is het nog niet bekend waar Del Piero zijn loopbaan gaat vervolgen.
Foto: VI Images





