Mourinho: 'Ik heb te veel energie om bondscoach te zijn'

Praat mee!

José Mourinho was bijna bondscoach van Engeland, maar de Portugese trainer zag er in december 2007 op het laatste moment van af om Steve McClaren op te volgen.

© Pro Shots

Mourinho: 'Ik heb te veel energie om bondscoach te zijn'

'Ik heb het aanbod afgewezen omdat ik gelukkig wil zijn', vertelde Mourinho tegen Sky Sports News. 'En om gelukkig te zijn moet ik elke dag met spelers werken. Ik mis het al dat we nu niet spelen met Kerst. Kun jij je dan voorstellen dat ik bondscoach ben? Elke maand één wedstrijd spelen? Drie weken zonder ook maar één training?'

'Ik had het bijna gedaan, maar op het laatste moment ging ik me een voorstelling maken van mijn toekomstige leven... Elke dag een pak aan, naar kantoor, reizen naar stadions. Een nationale ploeg zal nog vijftien jaar op mij moeten wachten. Daar heb ik nog te veel energie voor', bekende de 45-jarige coach.

Mourinho is sinds dit seizoen coach van Internazionale, na drie succesvolle jaren bij Chelsea. De Nerazzurri zijn koploper van de Serie A met zes punten voorsprong op nummer twee Juventus. In de Champions League wacht in de achtste finale een tweestrijd met titelverdediger Manchester United.

'Ik ben heel, heel erg gelukkig met hoe het tot nu toe gaat. Ik wil van Inter een betere ploeg maken. Mijn huidige elftal is bijna zoals Chelsea in het seizoen 2004/05, dat ik mijn victory machine noemde. Ik heb altijd het gevoel dat we gaan winnen, omdat de ploeg zó sterk is.'

Met zijn nieuwe job mag Mourinho dan heel gelukkig zijn, aan één ding heeft hij een hekel: lange persconferenties in Italië. Verplicht moet hij na elk duel een uur journalisten te woord staan. 'Ik haat het. Echt waar. Ik moet het, want het staat in mijn contract, maar I really hate it. Ik kan nu niet zeggen dat we niet goed verdedigden, of dat deze speler een vergissing maakte. Ik kreeg elke keer een discussie en ik werd er heel moe van.'

Video