Mokio ambitieus in Amsterdam: 'Zit zelfs nog niet in de kleedkamer'

22Reacties

Jorthy Mokio heeft het prima naar zijn zin bij Ajax. De zeventienjarige Belg ervaart in zijn eerste seizoen de kansen die jonge spelers krijgen in Amsterdam en dat doet hem goed. 'De voorbije maanden hebben volgens mij wel bewezen dat we de juiste keuze hebben gemaakt.'

© Pro Shots

Mokio ambitieus in Amsterdam: 'Zit zelfs nog niet in de kleedkamer'

Van Het Laatste Nieuws kreeg hij de award Beste Belg in het Buitenland voor de maand februari. Vanwege de drukke planning van Mokio nam hij die pas recent in ontvangst. In het bijbehorende interview met het medium, laat hij niet al te veel spannende details los. Op de vraag of hij een planning heeft voor de rest van zijn carrière, antwoordt de Belg: 'Ja, maar die houd ik voor mezelf.' Ook over de korte termijn krijgt de verslaggever niets losgepeuterd. Ajax zou met hem praten over een contractverlenging. 'Dat zou kunnen. Dat regelen mijn vader en mijn broer voor mij. Ik focus me gewoon op het sportieve.'

Mokio koos vorige zomer uiteindelijk voor Ajax, maar had meer opties. Ook Barcelona had interesse. 'Dat was op dat moment te snel geweest. Ajax is ook een topclub, de beste ploeg van Nederland, maar hier is voor jonge spelers wel nog meer ruimte om fouten te maken. Kijk om je heen, dit is echt ideaal voor de jeugd. De voorbije maanden hebben volgens mij wel bewezen dat we de juiste keuze hebben gemaakt.'

Met de Amsterdammers staat de tiener op het punt om de eerste Belg te worden die zich met Ajax kroont tot kampioen van Nederland sinds Toby Alderweireld. 'Oh, oké. Die heb ik nooit zien spelen bij Ajax, ben ik veel te jong voor. Ik spiegel me meer aan Jan Vertonghen, omdat hij ook hoger op het veld speelde. Al zijn het natuurlijk allebei topspelers.' Uiteindelijk ziet hij zichzelf echter vooral als middenvelder, voegt hij daaraan toe. 'Een zes of een acht.'

Voor volgend seizoen heeft hij duidelijke ambities die hij wél maar wat graag deelt met de reporter. 'Spelen, zoveel mogelijk minuten maken. Op dit moment ben ik nog een Jong-speler, bij de trainingen zit ik zelfs nog niet in de kleedkamer van de A-ploeg. De eerstvolgende stap is dat ik ook echt lid van word van het eerste. Tot dan moet ik gewoon patience hebben en de momenten grijpen die ik krijg.'