Modric neemt afscheid van Real Madrid: 'Ik zal altijd fan blijven'

4Reacties

'Huil niet omdat het voorbij is, glunder omdat het gebeurd is.' Met die woorden nam Luka Modric donderdag afscheid van Real Madrid. De Kroatische spelmaker verkast na dertien seizoenen in de Spaanse hoofdstad naar AC Milan.

© Pro Shots

Modric neemt afscheid van Real Madrid: 'Ik zal altijd fan blijven'

Het tijdperk van Modric in Madrid is onovertroffen. Met zijn 28 prijzen is hij de meest gedecoreerde speler uit de clubgeschiedenis. Hij won onder meer zes Champions Leagues en viermaal de Spaanse landstitel. Individueel kwam het absolute hoogtepunt in 2018, toen hij de Ballon d'Or in ontvangst mocht nemen en zo de hegemonie van Cristiano Ronaldo en Lionel Messi na tien jaar doorbrak.

Leg na zo'n periode nog maar eens uit wat je voelt. 'Een onvergetelijk, glorieus en zegevierend tijdperk is ten einde gekomen', begon Modric in gesprek met het clubkanaal van De Koninklijke. 'Wat ik heb meegemaakt, geeft me des te meer vreugde. Terugdenken aan alles wat ik hier heb bereikt, maakt me erg gelukkig, ook al is het nu voorbij. Bij Real Madrid ben ik gegroeid als speler én als persoon. Real Madrid heeft me alles gegeven in het voetbal, en daarvoor ben ik mijn leven lang dankbaar. Ik zal altijd fan van Real Madrid blijven.'

Ondersteunend beeld bij het artikel© Pro Shots

Modric bij zijn presentatie in het Estadio Santiago Bernabéu in 2012.

'Ik heb een tweede thuis gevonden, want Madrid en Spanje voelen als een tweede thuis voor mij. Ik ben heel gelukkig en ik weet zeker dat ik me met de tijd pas echt zal beseffen wat ik allemaal heb bereikt, want ik heb tijd nodig om alle emoties en ervaringen hier te verwerken.'

Op een moment als deze kon de onvermijdelijke vraag natuurlijk niet ontbreken. Wat was nu zijn favoriete moment? 'Het is moeilijk om één moment te kiezen uit zoveel dierbare herinneringen die ik hier heb meegemaakt, maar ik wil altijd La Décima blijven benoemen en herinneren, want daarmee begon het allemaal. Het was indrukwekkend, en de manier waarop we die wonnen, laat perfect zien waar Real Madrid voor staat: nooit opgeven en blijven geloven tot het einde.'

En nu neemt Modric afscheid. Bescheiden als altijd. 'Ik heb er nooit over nagedacht hoe ik herinnerd wil worden. Dat mogen anderen zelf bepalen. Voor mij: als een goed mens, in de eerste plaats. En als een speler die altijd alles heeft gegeven, die iedereen met respect heeft behandeld — tegenstanders, ploeggenoten en fans — en als een speler die altijd alles heeft gegeven voor Real Madrid.'