Miljoenenboetes voor Europese topclubs: Chelsea zwaarst getroffen
De UEFA heeft meerdere Europese clubs beboet omdat ze zich niet aan de financiële regels hebben gehouden. Het gaat om clubs als Chelsea, Barcelona, Olympique Lyon en Aston Villa. De boetes lopen op tot tientallen miljoenen euro's.
© Pro Shots

Chelsea moet 31 miljoen euro betalen: twintig miljoen voor het maken van te grote verliezen in 2023 en 2024 en elf miljoen voor het overschrijden van de maximale uitgaven aan salarissen en transfers. De zogeheten Football Earnings Rule is een regel van UEFA die clubs verplicht om hun uitgaven en inkomsten in balans te houden over meerdere seizoenen. Het doel is te voorkomen dat clubs langdurig boven hun stand leven door structureel verlies te maken. Chelsea is daar nu voor bestraft. Daarnaast riskeert de club een extra boete van zestig miljoen euro als het zich in de komende vier jaar opnieuw niet aan de regels houdt.
Aston Villa kreeg een boete van elf miljoen en een voorwaardelijke boete van vijftien miljoen. Barcelona kreeg van de UEFA een boete van vijftien miljoen, die op kan lopen tot zestig miljoen bij een nieuwe overtreding.
Olympique Lyon, dat wegens financiële problemen veroordeeld is tot degradatie naar de Ligue 2, heeft een boete van 12,5 miljoen gekregen, dat bij een volgende overtreding oploopt tot vijftig miljoen. Het Kroatische Hajduk Split moet 300.000 aftikken, met het risico dat het 1,2 miljoen wordt. AS Roma heeft het financiële doel voor het seizoen 2023/24 net niet gehaald en kreeg daarvoor een boete van drie miljoen euro.
Boetes clubs vanwege overtreden van football earnings rule
Club | Looptijd | Boete |
|---|---|---|
Chelsea | 4 jaar | 31 miljoen |
Barcelona | 2 jaar | 15 miljoen |
Olympique Lyon | 4 jaar | 12,5 miljoen |
Aston Villa | 3 jaar | 11 miljoen |
Hajduk Split | 3 jaar | 0,3 miljoen |





