'Met een man minder tegen dit Barcelona spelen is onmogelijk'

2Reacties

De rode kaart van Real Sociedads Aritz Elustondo na ruim een kwartier veranderde de wedstrijd tegen Barcelona compleet. Dat was de conclusie van zowel Hansi Flick als zijn collega-coach Manol Alguacil.

© Pro Shots

'Met een man minder tegen dit Barcelona spelen is onmogelijk'

'De rode kaart was terecht, dit was overduidelijk', was Alguacil eerlijk op de persconferentie over het moment dat het duel op de kop gooide. Tot dat moment was Real Sociedad de betere geweest en het had een doelpunt afgekeurd zien worden. 'Elf tegen elf was het al lastig, maar na de zware wedstrijd van woensdag, was dit onmogelijk. We hebben geprobeerd om dicht bij elkaar te blijven spelen, maar met een man minder tegen dit Barcelona is het onmogelijk.'

Bekijk hieronder het moment waarvoor Elustondo de rode kaart ontving.

'De rode kaart veranderde alles, maar uiteindelijk hebben we ze achteruit gedwongen', zag Flick, die zijn ploeg zag aanvallen en vier goals zag maken, ondanks het volle programma. 'Iedereen is hongerig, dat is een goede mentaliteit.' Via wissels kon Flick alsnog een aantal spelers rust geven in aanloop naar het heenduel in de achtste finale van de Champions League tegen Benfica. 'Het verloop van de wedstrijd stond dat toe.'

Het was bovendien de zesde overwinning op rij in La Liga, waarin vier keer de nul gehouden werd. 'Ik ben niet verrast door de prestaties van dit team. Na de nederlaag tegen Atlético in december zei ik al dat we goed speelden. We speelden goed, we zijn gefocust, we hebben vaak de bal en onze verdediging is verbeterd.'

Maar de coach rekent zich nog niet rijk, ondanks het heroveren van de koppositie. 'Dingen kunnen heel snel veranderen. Het is heel belangrijk dat we gefocust blijven. Er is nog een lange weg te gaan in La Liga, de Copa del Rey en de Champions League. Maar we strijden op alle fronten voor de titels.'

Opponent Real Sociedad is eveneens nog op alle podia actief en dus haalde coach Alguacil Martín Zubimendi en Barrandetxea halverwege al naar de kant. 'In de rust heb ik de spelers gezegd dat ze moesten proberen de 2-0 vast te houden en dan te kijken of we een goal konden maken', zei de oefenmeester, die vooral tegenhield met zijn elftal na de rode kaart. 'Ja, Barcelona zou met elf tegen elf al de vrije man vinden. Dus met een man minder is het onmogelijk om druk te zetten en de bal vroeg af te pakken. Bovendien slaat de vermoeidheid dan nog eerder toe.'