Media kritisch op Ten Hag na dramatische start: 'Première ging hopeloos mis'
Erik ten Hag beleefde vrijdag een valse start van zijn tijd als trainer bij Bayer Leverkusen. In de eerste oefenwedstrijd van het seizoen zag de Nederlander zijn ploeg keihard onderuitgaan tegen een jeugdelftal van Flamengo (5-1). De internationale media reageren kritisch.
© Pro Shots

'Ten Hag begint met een debacle', schrijft Bild. 'De première ging hopeloos mis. Bayer Leverkusen moest een 5-1-nederlaag slikken in de eerste wedstrijd onder nieuwe trainer Erik ten Hag tegen het Onder-20 team uit Rio de Janeiro. Natuurlijk, het is 'maar' een test, al laat de ondermaatse performance zien hoeveel werk de opvolger van Xabi Alonso te verrichten heeft om Die Werkself klaar te krijgen.'
In Engeland reageerden de kranten nog net iets harder. 'Manchester United-flop Erik ten Hag gaat door waar hij gebleven is', kopte The Sun. 'De Samba-kids werden niet gestopt en ze verpletterden Leverkusen.'
Hofmann
Ten Hag was zelf niet zo onder de indruk van de nederlaag. Hoewel hij beaamde dat het spel echt slecht was, trok de trainer ook nog positieve lessen uit het eerste duel. Aanvoerder Jonas Hofmann sloot zich daar wel bij aan. '5-1 klinkt hard, dat moet je toegeven. We kregen ze te makkelijk en te snel tegen. We moeten nog flink aan de bak.'
'We hebben nog geen ritme. We zijn pas net begonnen. We hebben alleen aan een paar basisprincipes gewerkt. De hele groep is pas een paar dagen samen. We zullen blijven werken en er is dus nog een hoop om aan te werken. Het zal straks meer en meer over de details gaan en dan wordt het, hoop ik, met de week beter.'
Volgende week zondag staat voor Ten Hag een oefenduel met VfL Bochum op het programma. Daarin zal de trainer hopen op verbetering. Daarna is Fortuna Sittard de opponent op 1 augustus.






