Martens denkt nog niet aan mislukt seizoen en baalt van KNVB: 'Dat vind ik echt bizar'
AZ had maandag de kans om het seizoen te redden, maar verloor na strafschoppen de bekerfinale van Go Ahead Eagles. Maarten Martens wil na deze teleurstelling nog niet spreken van een mislukt seizoen: Europees voetbal halen blijft immers haalbaar, via de competitie. Daarin moet AZ over drie dagen alweer aan de bak. 'Dat vind ik echt bizar.'
© Pro Shots

AZ won geen van de laatste zes competitiewedstrijden die het speelde en kreeg maandag een volgende tik op de kin. 'In de kleedkamer merk je een hoop teleurstelling, wat frustratie hier en daar, maar dat is logisch', zei Martens voor de camera van ESPN. 'Als je er zó dichtbij bent, moet je hem over de streep trekken. Dat is niet gelukt.'
Tot diep in de blessuretijd stond AZ met 1-0 voor, maar Go Ahead Eagles kreeg een strafschop, na een handsbal van Peer Koopmeiners. Hij dook op een merkwaardige manier naar de grond en kreeg daardoor de bal op zijn hand. Koopmeiners claimde een overtreding, maar daar dacht de arbitrage anders over.
'Ik heb het teruggezien en ik denk dat hij echt wel aan zijn shirt wordt getrokken', zei Martens. 'Je ziet zijn rugnummer in zijn zij zitten. Dan gaat-ie neer en komt de bal op zijn arm. Het was een heel ongelukkig moment, maar ik snap dat hij vindt dat daar een overtreding begaan wordt.'
Mats Deijl schoot de 1-1 binnen, waarna er een verlenging en een strafschoppenserie volgden. Go Ahead kwam als winnaar uit de bus en gaat daardoor de groepsfase van de Europa League in. Als AZ nog Europees voetbal wil halen, moet dat via de competitie gebeuren. Komende donderdag wacht de thuiswedstrijd tegen NAC Breda.
Martens baalt als een stekker dat zijn ploeg over drie dagen alweer in actie moet komen. 'Echt bizar', mopperde hij. 'We wilden die wedstrijd later spelen, wat de uitslag van deze wedstrijd ook zou zijn, maar daar is de KNVB niet in meegegaan. Dat is echt bizar, dat je drie dagen na de bekerfinale alweer een Eredivisie-wedstrijd moet spelen. Maar goed, we zullen het toch moeten doen.'
AZ heeft in de laatste vijf speelronden nog alles om voor te spelen. 'Nee, het is nog geen mislukt seizoen, want we kunnen nog Europees voetbal halen', benadrukte Martens. 'We hadden het seizoen vandaag kunnen doen lukken, en daar waren we heel dichtbij en hadden we ook recht op, als je de wedstrijd zag. Maar het is uit onze handen geglipt en dat had niet mogen gebeuren.'






