Malacia: 'Halve finale is mooi, maar het is ook niks'
Tyrell Malacia wilde niet lang stil staan bij het bereiken van de halve finale van de Conference League. De linksback van Feyenoord keek direct na de wedstrijd alweer vooruit naar volgende week, als de Rotterdammers tegen FC Utrecht spelen. Pas daarna gaat de blik op Olymique Marseille.
© Pro Shots

'Natuurlijk zijn we blij en trots', zegt Malacia, 'maar na afloop in de kleedkamer leefde er meteen zoiets van: Leuk dit, maar we hebben nog niks. Zo is het toch ook. De halve finale is geen prijs, al staat het wel mooi. Maar het belangrijkste is dat je jezelf er niet in verliest. De belangrijkste wedstrijd is de eerstvolgende wedstrijd. Klink misschien nuchter, maar het is wel zoals wij zijn als ploeg: nooit tevreden.'
Malacia voelde wel dat het een spannende wedstrijd was. 'Er staat ook veel spanning op. Dit zijn toch de wedstrijden waarvoor je het doet. Van tevoren wisten we dat Slavia ongeveer van hetzelfde niveau is als wij zijn, al vind ik dat wij individeel meer kwaliteiten hebben. De trainer zei dat ook voor de wedstrijd: breng dezelfde effort als zij en dan hebben we grote kans om te winnen. Dat hebben we gedaan.'
Pas na rust nam Feyenoord afstand van Slavia Praag. Daarvoor was het duel in evenwicht, met de Tsjechen als iets scherpere ploeg. Een fout – te korte terugspeelbal - van Orkun Kökcü leidde de gelijkmaker in. Malacia: 'Maar wij als team kunnen wij altijd terugkomen. Dat hebben we bewezen. Hoe dat kan? Doordat we heel goed bij elkaar zijn gebleven, elkaar hebben opgepept en later de wissels die alles hebben gegeven. Neem Orkun, nadat hij die verkeerde terugspeelbal gaf... Dan hoef ik niks te zeggen. Pas in de rust loop ik even langs, geef ik 'm een tikje. "Kom op, blijf rustig en dan komt het goed".'
Malacia twijfelde nooit in Praag. 'Er was ook niet veel aan de hand. We leden een paar keer onnodig balverlies en zij kwamen er daarna snel uit. Ook dat hebben we besproken. We hebben een goede trainer die altijd rustig blijft. Na rust zag je dat het veel beter ging.'
Malacia kijkt uit naar Marseille. 'Je voelt dat dit de mooiste wedstrijden zijn. Dat gevoel heb ik ook als ik met Oranje speel of tegen Ajax en PSV.'








