Maes kritisch op middenveld Willem II: 'Dan loop je in het mes'
Het chagrijn was groot bij Willem II na de nederlaag op bezoek bij SC Heerenveen. Trainer Peter Maes was niet te spreken over zijn middenveld. Hij vond dat zij veel te veel uit positie liepen, waarmee ze de tegenstander in de kaart speelden.
© Pro Shots

'De eerste vijf minuten waren nog wel goed', constateerde doelpuntenmaker Jesse Bosch bij ESPN. 'Maar daarna speelden we twee tempo's te laag. We geven te veel weg. Het zijn niet de makkelijkste weken uit mijn carrière, ik denk van niemand bij Willem II. Ik denk dat ik ook weleens betere wedstrijden heb gespeeld. Maar het is niet dat het nu klaar is, als we twee keer winnen, staan we er gewoon weer boven. De steun van de fans is overigens wel heel bijzonder. Dan is het jammer dat je ze niets kan teruggeven.'
Maes was na afloop kritisch op onder meer Bosch. 'De middenvelders speelden veel te veel uit hun positie. De bedoeling is dat wij vanuit positie het spel op gang kunnen brengen. Constante positiewisselingen, daar zijn wij niet klaar voor. Dan loop je in het mes. Zij zijn heel gevaarlijk in de counter en daar sloegen zij ook uit toe.'
Ook de manier waarop Willem II de tegengoals weggaf, stoorde Maes. 'Hoe makkelijk zijn in onze zestien tot kansen komen en hoe moeilijk dat bij ons gaat, dat verschil is er gewoon. Als onze middenvelder uit positie lopen, moeten onze centrale verdedigers het oplossen. Dat is voor hen wel heel lastig. Bij dat tweede doelpunt winnen we bij de tweede paal dat duel niet. Dan komt de bal terug en winnen we daar het duel niet. Dan gaat de bal tegen de paal en winnen we daar weer het duel niet. Kijk, dat zijn situaties waar wij veel scherper moeten zijn. Dat hadden we in de eerste seizoenshelft wel en dat is nu een beetje weg.'






