Lukkien wijst op het verschil tussen FC Groningen en Feyenoord

Update: 28 september 2025 om 17:58
2Reacties
Journalist VI

FC Groningen-trainer Dick Lukkien haalde een hoop positieve dingen uit de thuiswedstrijd tegen Feyenoord, maar de teleurstelling over de 0-1 nederlaag overheerste. Volgens de coach was goed te zien waar zijn ploeg zich in moet verbeteren.

© Pro Shots

Lukkien wijst op het verschil tussen FC Groningen en Feyenoord

FC Groningen en Feyenoord maakten er een echte vechtwedstrijd van, die werd beslist door Ayase Ueda. De topscorer van de Eredivisie maakte met het hoofd de enige goal. 'De wedstrijd wordt beslist door de kwaliteit van Feyenoord voorin', oordeelde Lukkien. 'Het was een geweldige goal van Ueda, al kan je ook wel wat aanmerken op ons verdedigen. Maar dat doe je ook tegen de maximale weerstand in Nederland.'

Klik eerst op de tekst boven de video om het doelpunt van Ueda te bekijken

'De expected goals was redelijk gelijk, volgens mij', vervolgde Lukkien. 'Zij maken een doelpunt, maar wij hebben ook wel onze kansen gehad. Daar hadden we meer uit kunnen halen. Dat is, denk ik, het verschil tussen ons en Feyenoord.'

De beste kans van FC Groningen was voor Jorg Schreuders. Scoren lukte hem niet. Verder was het veel net niet bij de thuisploeg voorin. 'Dat zijn stappen die we moeten zetten', knikte Lukkien. 'Dat is ook gewoon een kwestie van doen, veel in dat soort situaties terechtkomen. Ik vind al dat we daar beter in worden, maar er zit nog steeds veel rek in.'

Doordat scoren niet lukte, kwam er voor FC Groningen een einde aan een zegereeks van drie duels. 'We zijn echt getest, maar we hebben Feyenoord óók echt getest', concludeerde Lukkien. 'Het was een echt gevecht, in een kolkende Euroborg. Zo bezien waren er heel veel positieve dingen, maar uiteindelijk verliezen we met 0-1. En de teleurstelling daarover overheerst.'

Ruzie
In de slotfase van het duel kreeg Lukkien het nog aan de stok met Robin van Persie, die vond dat FC Groningen de bal uit had moeten schieten voor een blessurebehandeling. 'Hij voelde zich tekort gedaan, en misschien had hij daar wel een punt, want er lag iemand op de grond. Maar het was voor ons heel moeilijk te herkennen, omdat zij heel vaak door de hoeven zakten', stelde Lukkien.

'Onze spelers kozen ervoor om door te spelen en dat snap ik ook wel, want we probeerden de gelijkmaker nog te forceren. Dan komt de winnaar in Van Persie even naar boven. Verder geen probleem: we hebben het uitgesproken, en weer door.'

Op VI PRO lees je een analyse van het duel in De Euroborg.