'Lef tonen met Vd Vaart als controlerende middenvelder'

Praat mee!

Bondscoach Bert van Marwijk was tevreden met de prestatie van het Nederlands elftal tegen Zweden (3-1 zege). Vooral in de tweede helft voerde Oranje goed de taken uit en speelde Rafael van der Vaart een opvallende hoofdrol.

© Pro Shots

'Lef tonen met Vd Vaart als controlerende middenvelder'

'Ik vond dit een teamprestatie', zei Van Marwijk voor de camera van SBS 6. 'Zweden is geen makkelijke tegenstander. Het speelt met de linies kort op elkaar en geeft weinig ruimte weg. De Zweden wachten tot de tegenstander fouten gaat maken.'

Dat deed Oranje weinig, had de bondscoach geconstateerd. 'We hebben maar één kans weggegeven en zelf ongeveer vijftien mogelijkheden gehad. We hebben gedisciplineerd gespeeld.'

Nederland ging in de tweede helft beter spelen met invaller Van der Vaart naast Mark van Bommel als controlerende middenvelder. 'Daar wordt de slag gewonnen', verklaarde Van Marwijk zijn keuze. 'Wesley Sneijder en Van der Vaart zijn spelers die in één beweging kunnen wegdraaien en dan meteen kunnen openen. Dat is hoe het spel gespeeld moet worden.'

Het experiment krijgt mogelijk een vervolg in wedstrijden waarin het er echt om gaat. 'Waarom niet? Je moet lef hebben', aldus Van Marwijk. Zelf ziet Van der Vaart die rol ook wel zitten. 'Ik heb er wel vaker gespeeld en ik denk dat ik best samen met Sneijder en Robin van Persie in één elftal kan spelen.'