Le Mans officieel gepromoveerd na besluit van competitieorganisator

13Reacties

Le Mans speelt volgend seizoen in de Ligue 1. Daar heeft de competitieorganisator voor gezorgd, door een tussenstand van een gestaakte wedstrijd om te zetten in een eindstand. Spelers en fans van Le Mans hebben het promotiefeest bijzonder genoeg al achter de rug.

© Pro Shots

Le Mans officieel gepromoveerd na besluit van competitieorganisator

Het seizoen werd door Le Mans afgesloten op bezoek bij het al gedegradeerde Bastia, waar een overwinning voldoende was om de tweede plek en dus promotie naar de Ligue 1 in handen te krijgen. Vlak voor tijd werd het 0-2 voor Le Mans, maar vanuit het thuispubliek werd er vuurwerk op het veld gegooid. Het duel werd gestaakt, waardoor Le Mans officieel nog niet gepromoveerd was. Vanwege het verloop van de avond werd al wel een feestje gevierd door Le Mans en zijn fans.

Door een besluit van de LFP, dat de uitslag ratificeerde, is promotie alsnog een feit voor Le Mans. De club komt op 62 punten en gaat daarmee over Saint-Étienne heen. Die club wordt derde en heeft daarmee een voordeel in de play-offs om promotie. Saint-Étienne gaat rechtstreeks naar de finale van de play-offs, waarin Rodez AF de tegenstander is.

Le Mans keert door de promotie voor het eerst sinds 2010 terug op het hoogste niveau van Frankrijk. In 2013 werd de club failliet verklaard en moest er een doorstart op het zesde niveau gemaakt worden. Enkele grote namen stapten in het project van Le Mans, bijvoorbeeld Real Madrid-keeper Thibaut Courtois, tennisser Novak Djokovic en voormalig Formule 1-coureurs Felipe Massa en Kevin Magnussen.