Lange wachten voorbij: Arsenal na 22 jaar weer kampioen van Engeland

Update: 19 mei 2026 om 23:25
58Reacties

Het lange wachten van de Arsenal-fans is dan eindelijk beloond. The Gunners zijn voor het eerst sinds 2004 weer kampioen van Engeland. De beslissing viel dinsdagavond door het puntenverlies van Manchester City bij Bournemouth.

© Pro Shots

Lange wachten voorbij: Arsenal na 22 jaar weer kampioen van Engeland

City moest na de benauwde zege van Arsenal op Burnley winnen om de beslissing in de Engelse titelstrijd op de laatste speeldag te laten vallen, maar een zenuwslopende slotdag blijft de supporters van Arsenal door het gelijkspel van de concurrent bespaard. Zij zagen hun club dinsdag zonder te spelen voor het eerst in 22 jaar kampioen worden. Daarmee kunnen alle bottle-verhalen definitief de prullenbak in. De club uit Noord-Londen staat er in Engeland om bekend te falen als het er echt om begint te spannen.

De landstitel is voor Arsenal ook de beloning voor de tijd die Mikel Arteta kreeg om jarenlang te bouwen aan een ploeg die om de prijzen kan spelen. De voormalige assistent van Pep Guardiola kende als opvolger van Unai Emery een aantal moeizame eerste seizoenen (twee keer achtste, een keer vijfde), al won hij in zijn eerste jaar wel meteen de FA Cup. De afgelopen drie seizoenen werd Arsenal telkens al tweede in de Premier League, nu is het eindelijk raak met de veertiende titel in de historie.

Daarmee treedt de huidige ploeg in de voetsporen van de legendarische Invincibles. Het team met Dennis Bergkamp, Thierry Henry en Patrick Vieira als boegbeelden werd in 2004 ongeslagen kampioen. Meer dan twee decennia dachten de Arsenal-fans met weemoed terug aan die succesperiode onder Arsène Wenger, die ook in 1998 en 2002 kampioen werd. In 2006 haalde Arsenal onder zijn leiding de Champions League-finale, die het verloor. Over elf dagen wacht op dat podium een nieuwe kans.