Kwartier is te weinig: geen comeback van Heerenveen tegen NAC
SC Heerenveen is er maandagmiddag niet in geslaagd een comeback te bewerkstelligen in het restant van het gestaakte duel met NAC Breda. Bij een 2-0 voorsprong van NAC werd er in Friesland nog een kwartier gespeeld, daarin werd niet gescoord.
© Pro Shots

In een leeg Abe Lenstra Stadion werd het laatste kwartier van NAC - Heerenveen afgewerkt. Dat betekende dat Heerenveen in eigen huis officieel de uitclub was en NAC voor een thuiswedstrijd van vijftien minuten ruim vierhonderd kilometer moest afleggen. Het had allemaal te maken met afgelopen zondag, toen NAC - Heerenveen definitief werd gestaakt in de 82ste minuut.
Vanaf de tribune in het Rat Verlegh Stadion werd herhaaldelijk vuurwerk op het veld gegooid. Het zorgde voor een surrealistische situatie. NAC was in het eerste deel van de wedstrijd immers op een 2-0 voorsprong gekomen via twee goals van Boy Kemper, maar door de resultaten op de andere velden was duidelijk dat NAC ondanks de virtuele driepunter gedegradeerd was naar de Keuken Kampioen Divisie.
© Pro ShotsVuurwerk op het veld van het Rat Verlegh Stadion
Dat het duel toch uitgespeeld moest worden, had dan weer te maken met de jacht van Heerenveen. De Friezen konden bij een ommekeer tegen NAC aanspraak maken op de vijfde plek van de Eredivisie en daarmee tweemaal thuisvoordeel in de play-offs voor Europees voetbal. Het restant kon vanwege veiligheidsrisico's niet in Breda gespeeld worden.
Trainer Robin Veldman van de 'thuisclub' kondigde voor het kwartiertje voetbal aan dat hij meer risico's ging nemen, maar het resulteerde niet in doelpunten. Zo komt het gedegradeerde NAC op 28 punten en staat Heerenveen achtste. De vijfde plek van Ajax is nu buiten bereikt voor Heerenveen, maar een plek in de play-offs werd al veiliggesteld. De club speelt op de laatste speeldag in eigen huis tegen Ajax, NAC speelt zijn voorlopig laatste Eredivisie-wedstrijd uit bij AZ.






