Kritiek op Weghorst: 'Het duurt gewoon te lang, hij mist vernuft'
Ajax leverde een goede eerste helft af tegen FC Groningen, maar Wout Weghorst niet. Dat vonden analytici Marciano Vink en Bram van Polen, die de spits van de Amsterdammers kansen zagen missen en traag vonden handelen.
© Pro Shots

'Ajax had met 3-0 voor moeten staan', luidde de eenduidige conclusie tijdens de rust bij ESPN. Daarbij ging het niet alleen over de geweldige voorzet van Mika Godts op Davy Klaassen, maar ook over het optreden van Weghorst.
'Dat was niet best', begon Van Polen. 'Een paar keer in de omschakeling had hij een goede kaats en dan kan hij goed doorbewegen. Alleen: als spits sta je ergens voor in de zestien. Die kansen moeten erin. Je ziet niet vaak dat spitsen zó traag handelen', aldus de voormalig verdediger van PEC Zwolle.
'Hij heeft dit seizoen acht goals en dit is de reden. Het duurt gewoon te lang, hij mist vernuft', concludeerde Vink, die vindt dat dit niet kan voor een spits van Ajax-niveau. Op de vraag of Weghorst wel mee moet naar het WK, reageerde hij nuchter. 'Dat is aan de bondscoach. Hij heeft een lijst van veertig spelers waaruit hij kan kiezen. Weghorst gaat waarschijnlijk als pinchhitter mee naar het WK, daar gokt de bondscoach op.'






