Kostons wil vormdip en onhandige actie achter zich laten: 'Daarmee is het klaar'

Update: 11 mei 2026 om 11:27
Praat mee!
Journalist VI

Koen Kostons scoorde in zijn eerste maanden in de Eredivisie aan de lopende band, maar worstelt in de tweede seizoenshelft met zijn vorm. De spits van PEC Zwolle is de eerste om dat toe te geven. Over zijn onhandige actie richting de supporters in het thuisduel met Heracles Almelo was hij snel uitgepraat. 'Ik voel me hier super op mijn plek.'

© Pro Shots

Kostons wil vormdip en onhandige actie achter zich laten: 'Daarmee is het klaar'

PEC ging op de voorlaatste speeldag met 3-2 onderuit bij Fortuna Sittard. Van alle uitwedstrijden in de Eredivisie leverde alleen het bezoek aan Telstar de volle buit op. 'Het gaat nog om de tv-gelden, dan moet je je uiterste best doen om dat over de streep te trekken. Ook als er op papier niks meer op het spel staat', verzuchtte Kostons. 'Met name in uitwedstrijden zakken we te vaak door de ondergrens. Laten we het te vaak lopen, gaan de kopjes hangen. Jammer, dat is niet nodig. Wij kunnen véél beter dan dat. Dan ziet het er ook nog eens slecht uit. Dat moet volgend seizoen anders.'

Kostons vond het moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. 'Als ik het antwoord had, had ik het wel gegeven. Ik zou het echt niet weten. Aan de instelling ligt het niet. Misschien ontbreekt het aan een aantal leiders op het veld, die de groep op zo'n moment bij elkaar halen. Misschien moeten we daar kritischer op zijn, elkaar meer op het matje roepen. We laten het te veel gebeuren. We hebben zeventig doelpunten tegen, dat is veel te veel. We moeten stabieler worden. In eerste instantie de tegengoals eruit halen, dan kun je weer naar boven kijken. Zo simpel is het gewoon.'

Richting de vijftien
Kostons stond na 21 wedstrijden op tien doelpunten, de laatste twaalf wedstrijden kwam daar slechts één treffer bij. 'Elf doelpunten en zes assists had ik van tevoren prima gevonden voor mijn eerste jaar. Maar in de tweede seizoenshelft heb ik mijn vorm niet meer gevonden, niet meer zo bepalend geweest. Daar ben ik kritisch op, ik had er meer kunnen maken. Ik had richting de vijftien moeten gaan en die kans heb ik ook gehad. Waarom dat niet lukte? Soms zit het tegen, mis je net dat vertrouwen, gaat net dat balletje naast. Daar denk ik veel over na.'

Een deel van de PEC-supporters uit steeds vaker zijn ongenoegen over de achterblijvende productie van Kostons, die desondanks keihard blijft werken. Vorige week dacht de aanvaller de voorsprong tegen Heracles te verdubbelen, al bleek er later sprake van buitenspel. Kostons legde een hand achter zijn oor en maakte een armgebaar naar de trouwe aanhang. Niet slim. Trainer Henry van der Vegt sprak van een 'onhandige actie' en ging samen met technisch directeur Gerry Hamstra in gesprek met Kostons.

'Ik weet dat iedereen het gezien heeft, maar ik wil niet meer ingaan op wat vorige week gebeurd is. Dat is intern besproken, daar wil ik het bij houden. Ik heb geen zin om daar nog dingen over in de pers te zeggen', reageerde Kostons. De aanvaller is slim genoeg om te beseffen dat zijn reactie op zijn zachtst gezegd klungelig was. 'Ik heb met het de club besproken, het is naar de supporters toe besproken en daarmee is het klaar.'

Super op zijn plek
Een streep eronder, als het aan Kostons ligt. In het thuisduel met Feyenoord krijgt de spits volgende week nog een kans om zijn doelpuntentotaal op te vijzelen, daarna gaat de blik op zijn tweede seizoen bij PEC. Toch? 'Ik denk alleen na over een transfer als er iets heel moois voorbijkomt, waar alles aan klopt. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn vriendin. Ik heb in het buitenland gezeten, maar ik voel me hier super op mijn plek. Ik heb ook voor vier jaar getekend, dus ik ga niet zomaar de deur achter me dichttrekken.'

Jasper Schendelaar zat zondag voor het eerst weer op de bank bij PEC Zwolle. Tom de Graaff stond in het uitduel met Fortuna Sittard opnieuw onder de lat. Op VI PRO lees je een interview met de doelman van Jong Oranje.