Koninklijk bezoek in Villa-kleedkamer na historische avond: 'Hij was dolgelukkig'
Voor het eerst sinds het seizoen 1981/82 maakt Aston Villa zich op voor een Europese finale. Onder toeziend oog van prins William boekten The Villans een overtuigende zege op Nottingham Forest. De troonopvolger bracht zelfs een bezoek aan de kleedkamer. 'Je kunt doen alsof het je koud laat, maar vandaag was ik zenuwachtig', gaf John McGinn toe.
© Pro Shots

De laatste finale van Aston Villa dateert van 44 jaar geleden. In De Kuip legden de bordeauxroden uit Birmingham toen ten koste van Bayern München beslag op de Europa Cup I. Van alle Engelse clubs moesten alleen Manchester City (van 1970 tot 2021) en West Ham United (van 1976 tot 2023) langer wachten op een Europese finale.
De return tegen Forest in de halve finale van de Europa League eindigde in een klinkende zege. Dat zag ook prins William, die de 2-0 van Emiliano Buendía uitbundig vierde. Op de persconferentie gaf Unai Emery aan dat de kroonprins na de wedstrijd langskwam in de kleedkamer. 'Hij was dolgelukkig', voegde de Spaanse succesmanager eraan toe.
Met twee treffers gooide John McGinn de wedstrijd in het slot. 'We moeten dit moment omarmen, proberen legendes te worden', zei de Schotse doelpuntenmaker voor de camera van TNT Sports. 'Je ziet de jongens van 1982, de League Cup-winnaars uit de jaren negentig. Het is een historische club en het is te lang geleden dat er succes is geboekt.'
McGinn benoemde ook de dieptepunten. 'Zoals de degradatie, maar de club heeft zichzelf weer opgericht. Het is zo'n trotse club... Normaal ben ik vrij rustig voor wedstrijden, maar vandaag was de druk enorm. Je kunt doen alsof het je koud laat, maar vandaag was ik zenuwachtig. Deze groep spelers verdient het om na een paar teleurstellingen in halve finales naar de finale te gaan.'
Lof voor Emery
Die vindt op woensdag 20 mei plaats in Istanbul. In het RAMS Park, het stadion van Besiktas, wacht een ontmoeting met SC Freiburg. 'We gaan daarheen om te winnen', benadrukte Ollie Watkins. De maker van het openingsdoelpunt was lovend over Emery. 'Er is geen betere manager om ons voor te bereiden op wedstrijden als deze. Zijn staat van dienst spreekt voor zich.'
Zelf bleef Emery koel. Niet gek, want de Spanjaard maakt zich op voor zijn zesde (!) Europa League-finale. 'Winnen is heel moeilijk', sprak hij uit ervaring. 'Tot vandaag heb ik de finale niet gevisualiseerd in mijn hoofd, want mijn volledige focus lag bij de wedstrijd van vandaag. Nu kunnen we vooruitkijken, maar we moeten ook proberen te genieten. Tegen Freiburg wordt het erg moeilijk, maar we kijken er ontzettend naar uit.'







