Köhlert verlaat de Eredivisie: 'Ik ben heel trots en dankbaar'
Mats Köhlert (27) heeft donderdag zijn voorlopig laatste wedstrijd op de Nederlandse velden gespeeld. De vleugelverdediger verruilt SC Heerenveen voor het Deense Brøndby IF. Daarmee komt er een einde aan een zesjarig verblijf van de Duitser in de Eredivisie.
© Pro Shots

Köhlert kwam in 2019 vanuit de jeugdopleiding van Hamburger SV naar Willem II, waar hij drie seizoenen bleef. Daarna speelde hij drie jaar bij Heerenveen. Zijn contract loopt volgende maand af en het was al een tijdje bekend dat hij niet zou bijtekenen. In de afgelopen periode werd ook al duidelijk dat hij waarschijnlijk naar Brøndby zou gaan.
Donderdag, na de 4-1 nederlaag bij AZ, kon Köhlert duidelijkheid geven over zijn toekomst. 'Ik denk dat ik nu wel kan zeggen dat ik inderdaad naar Brøndby ga', zei de vleugelverdediger. Verder wilde hij er nog niet veel over kwijt. 'Want ik wil nu eerst op een goede manier alles afsluiten bij Heerenveen.'
Hij hoopte afscheid te kunnen nemen met Europees voetbal, maar Heerenveen was donderdag duidelijk een maat te klein voor AZ. En dus zit zes jaar Nederland er nu op voor Köhlert. 'Een gek gevoel', stelde de Duitser. 'Ik heb hier heel veel geleerd, mezelf goed ontwikkeld, altijd gespeeld en altijd het vertrouwen van de trainers, de supporters en mijn teamgenoten gekregen. Daar ben ik heel trots op en dankbaar voor. Maar ik heb ook ambities en heb nu gekozen voor een nieuwe uitdaging in een nieuwe omgeving. Zes jaar Nederland is heel goed geweest voor mij en ik zal het land ook zeker gaan missen.'






